måndag 29 september 2014

Rasism eller inte?

Ingen har väl missat vilken uppståndelse det blivit runt SVTs beslut att redigera Pippi Långstrump filmerna? Den som inte vet vad det handlar om kan läsa YLEs artikel.

Eller nöja sig med min korta resume;
Pippis kun är inte längre negerkung utan bara kung på ön.
Pippi drar int ögonen sneda och leker kines längre.

Detta hade de iallafall lyft fram som ändringar men antydde att även andra ändringar har gjorts.
Med motiveringen att det kan anses kränkande för en del.

Personligen har jag sett Pippi flera gånger, och jag kom inte ens ihåg att hon sade att pappan var n-kung! Har aldrig reflekterat över det som barn tror jag och inte nu heller förrän nu.
Och visst minns jag att Pippi drog ögonen sneda, men inte mindes jag att det hade något med kines att göra. Tog inte Tommy eller Annika och lagade grisnäsa i samma scen? Alltså, gjorde de inte bara en massa grimaser? Vilket jag tycker att själv dra i sina ögonvrår ska klassas som... att själv föreställa sitt ansikte skulle jag i alla sammanhang klassa till grimasering.

Om det då är rätt eller fel av SVT att ändra så går ju debatten het.
Ja, ni har rätt som säger att Pippi skrevs/lagades i en tid då det var okej att säga n* utan att det ansågs kränkande.
Ja, ni har rätt som framhäver att det är kränkande att använda ordet nu och att det kan såra alltför många och att barn som sett filmerna kan börja använda ordet utan att veta vad det egentligen betyder (men här skulle jag då vilja påstå det är på föräldrarnas ansvar att förklara för barnet vad det betyder och att man inte får säga så, och beroende på barnets ålder och förståelse även kanske förklara varför Pippi säger det ändå).
Ja, ni har rätt som tycker att man inte kan börja ändra om alla klassiska verk för att det kan innehålla ord som i dagens moderna samhälle anses kränkande av någon (egentligen anses väl alla kränkande av någon i något sammanhang, till och med snäll har ju fått en negativ klang av att man är naiv och inte står på sig).
Ja, ni har rätt att man ska motarbeta rasism på alla plan där det förekommer och att personer inte ska behöva känna sig kränkta av att se på tv (allra minst barnfilmer).

Det jag funderar mest på är ändå hur långt vi ska dra det? Ett ord är ett ord. Och om än Pippi inte säger det så kommer barnen att höra det någon annanstans för n* är ett ord som används alltför lättvindigt i dagens samhälle.
Sen tycker jag det är skillnad på i vilket sammanhang man använder ordet. Alltså, vilka andra ord som ingår i meningen! Tex "där går en n*" i jämförelse mot "där går en j-a n*". I första skulle jag tolka hens kommentar som neutralt konstaterande eller berättande medan i andra meningen blir det ju genast en tydlig visning att man inte gillar personen eller överlag personer som denna.


Hoppas ni förstår vad jag menar?

Jag försöker hålla mig neutral för jag förstår och understöder till viss del båda "lagens" argument.
Jag tycker det är bra att lyfta fram att det används i alltför många sammanhang och för lättvindigt.
Jag vet inte om jag tycker det skall censureras överallt för det, och då menar jag i äldre verk, i nutidens verk skall det bannlysas!

Men vill veta vad SVT ska göra åt barnprogrammen där de använder ord som "snorungar", "idiot" och liknande? Tycker det är lika kränkande att bli kallad det men eftersom det inte direkt är rasistiskt får det inte samma uppmärksamhet. Och barn snappar upp de orden bättre än n* i Pippi. Varför jag tror det? Därför att i Pippi är det inte ett enskilt ord som hörs tydligt utan det är en förstavelse till ett större ord och betoningen låg på KUNG eller hur? Så det är kung de hör bäst.
Eller så var det iallafall för mig, jag mindes bara att han var kung som sagt.

Och grimaser gör alla barn... det är en del av kroppskännedomen att veta hur man kan göra miner och ändra. Dessutom är det viktigt att kunna just för mimik och språkutvecklingen (okej, kanske inte just att dra ögonen sneda med fingrarna men i allmänhet). Jag skulle iallafall aldrig komma på att säga åt mina barn att de inte får göra så för att det kan verka kränkande...
Men skulle de göra det och börja säga att de e "lika sneda som en kines" eller något, då skulle jag såklart säga åt dem!

Sist och slutligen är allt relativt och det är väl bara att följa med i tiden. Vilket SVT gjort. Så ett slag för jämställdheten har blivit slaget!
Dessutom, om Pippis far är kung bara så är han det över ALLA på ön och inte bara över en viss grupp på ön. Så han fick ju egentligen ännu mera makt och status genom att ta bort förstavelsen, eller hur?

Inga kommentarer: