fredag 3 mars 2017

Sportlov

Måndag: dagis för de fyra yngsta, ännu olika tider för dem att börja så kör ut med två bilar. Jag passar på att handla lite. Hemma sitter vi (jag och tre äldsta) mer eller mindre vid varsin skärm. Jag lagar Pasta Carbonara med extra mycket bacon i som lunch och hämtar sedan Viggo och Nina hem. River resterande tapeter i lekrummet och bara är resten av dagen (klick).

Tisdag: fortfarande olika tider för de fyra yngsta till dagis, så far via Halpa-Halli och lyckas vara först vid fruktkärran (sådana de snart skulle behöva slänga och därför säljer billigt istället). Handlar hem en hel del frukt (till barnens lycka på eftermiddagen). Efter lunchen (lasagnette) far jag iväg efter det jag hade handlat på facebook-loppis från Nykarleby och Oravais (samt Lotlax blev det samtidigt). Hemma börjar jag fixa färdigt Ninas rum (klick) efter att gubben sagt han hinner ta hem alla kl 16. Så vi bara är där hemma sedan.

Onsdag: första dagen som Viggo och Nina börjar tidigare (kl 8) och ska äta morgonmål på dagis. Smått protester kring att fara iväg till dagis, speciellt från Ninas sida, men de kom sig dit. Jag och tre äldsta hemma, lagar gröt till lunch efter att jag spacklat väggarna i lekrummet. Sedan går vi ut i blidon (tösnön?) och bygger olika saker samt har ett kort men intensivt snöbollskrig.

Min snöborg

Jennys snögubbe

Belönade oss med varm choklad och kanelbulle när vi kom in i värmen tillbaka. For ut till Norrvalla efter att alla slutat dagis, möttes alltså där. Vi var först på plats, eftersom jag hade räknat med att idrottshallen skulle vara tung för Viggo att vistas i -men denna gång gick det inte alls att få honom lugn. Så när mommo kom så gick de ut och gå i korridorerna och sedan fick han följa med mommo hem medan vi andra lämnade och leka av oss en stund till.

Nina i ringarna


Hula-hula ringarna var o kul
Torsdag: ensam hemma med tre äldsta igen. Spelade Afrikas Stjärna, Manno Monster och senare även Jikshu. När bowlinghallen öppnade klockan två for vi och spelade två serier på var också. Sedan lämnade äldsta i centrum för att ha klassträff och vi andra for hem och spela, äta och bara vara.
Jag fick själv huvudvärk av bowlinghallens ljud tyvärr så var allmänt borta under kvällen.




Fredag: de två nästäldsta och Viggo hemma i huset. Spelade mera Manno Monster, Afrikas Stjärna och Viggo valde Twister. Väldigt roligt att se Viggo intresserad av att spela brädspel med oss också -om än tålamodet var väldigt kort ännu.
Vi hade planerat att fara och simma men det öppnade så sent så vi valde att fara till HopLop istället. Så plockade upp äldsta i centrum igen och körde dit. Var smockfullt med barn mot andra gången vi varit dit (då bara Viggo och jag), men gick ändå helt bra! Bara vid trampolinerna man behövde köa för att få studsa.









Det var det sportlovet, tror helgen får gå i lugnets tecken så kanske min huvudvärk skulle ge med sig till slut. Utevistelse i snön och pulkabacken här i närheten så kanske det räcker då.
Särskilt då brädspelen nu mest börjar låta som "du fuskar" "nej du gör ju det"... blir nog bra med vardag om ett par dagar på nytt!

Inga kommentarer: