lördag 29 juli 2017

Racerapport: BotniaCykling 2017

BotniaCykling 2017 gick av stapeln 29.07. Start och mål vid Norrvalla. Andra året jag deltog, förra hittar ni HÄR.

I år hade jag suttit på cykeln 7 gånger före loppet, 5 gånger fler än i fjol. Så bättre förberedd på så vis, även laddat med salt i maten senaste veckan.


Jag var i startgrupp 13. Start kl 10:08. En motorcyklist från Vörå Explorers var först i alla grupper (förutom första tävlingsklassen som var polismc).

Fick inte cykla om mcn, den gasade sedan iväg efter en stund. Då var det fri fart som gällde. Tyvärr ville inte kameran filma nå mycket, men lägger det i eget inlägg sen!

Raksträcka ut till riksåttan i Kaitsor, sen kom den backiga delen av loppet då man skulle genom Maxmo och Vassor.

Tävlingsklassens start
Eftersom jag fick sån kramp ifjol bestämde jag mig för att ta det lugnt. Ca 13min/5km tills backarna började
 Sen 14-22min/5km. Och gick upp i största backarna.

I Vassor nära Tesses Cafe ut på riksåttan igen, cykla längs kanten till Kunikorsningen, U-sväng och tillbaka för att svänga in på Larvvägen.

Totala rutten
Larvvägen som vanligt tung med motvind. Men eftersom krampen höll sig borta kunde jag öka farten igen till ca 12min/5km.

Kände mycket väl att de sista två kilometrarna var de snabbaste. Precis som jag hoppades jag skulle klara! Så kom i mål en minut snabbare än i fjol. Update, kom ihåg fel tyvärr så blev 10 min långsammare i år än i fjol.

Hade med mig små saltpåsar, energygel och Celsius dryck. Och vatten såklart. Med jämna mellanrum gel och salt. Drack mer än i fjol.

Regnade innan start och den första biten. Halvvägs böt jag till shortsoch topp då solen hittade fram. Så ganska perfekt väder sist och slutligen.


I mål fick jag medalj. Gick och duschade, efter diplomet och sedan på mat (broilergryta med ris).

Är väldigt nöjd med min prestation! Målet var att klara utan kramp, att dessutom vara lite snabbare var absolut ett pluspoäng!


Så inför nästa år: gör som nu men börja träningscykla tidigare. Så kanske du kan hålla farten uppe ännu bättre utan kramp. Och jo, tar nog ännu nästa år 67km.

Inga kommentarer: