torsdag 1 mars 2012

Mammabok

Så överlever du ditt första år som mamma är en praktisk, trösterik och rolig handbok för att hjälpa nyblivna mödrar genom det första årets bekymmer.
Kom ihåg! Att läsa denna bok är kanske det enda själviska du gör på hela året -eftersom du inte kommer att ha tid för något annat!


Avslutade just läsandet av denna bok, och jag vet inte om jag skall skratta eller gråta! Otroligt mycket att tänka på låter det som, sanningar som man kanske inte ville veta -men man behöver veta. Kanske det är tur att man redan har läst att varje kvinna upplever någon sorts förlossningsdepression, ingen får likadan upplevelse av graviditeten och att man inte behöver lyssna på andra mammors förskönande berättelser om hur underbart det har gått för henne att få barn etc.

Vicki skriver väldigt träffsäkert och humoristiskt dock, så att man mitt i eländet om förlossningen skulle vilja brista ut i skratt då hon berättar något om sina egna eller sina vänners erfarenheter. Och då hon emellanåt går så hårt ut mot både läkare, fäder, andra mödrar, mormor/svärmor etc.

Jag tycker det lät som mycket mera jobb än jag hade föreställt mig, men visst har jag vikit ett par hörn med bra tips och listor på vad som behövs införskaffas/telefonummror.

Nåja, jag tycker alla blivande mödrar eller nyblivna mödrar skulle borda läsa någon form av mammabok för att vara lite förbered -inte bara Mödrarådgivningens broschyrer. Och dethär, dethär var verkligen en bok som var värd att läsa och begrunda -och stundom förfasas med.

Inga kommentarer: