onsdag 23 november 2011

Motion under graviditeten

Det är bara att konstatera: jag mår int bra av att vara stilla för mycket eller länge. Kanske låter motsägelsefullt nu då jag är gravid att jag skulle vilja börja röra på mig mer för att slippa sjuk rygg
-men jag tror ärligt att jag har så sjukt just för att jag inte rör på mig lika mycket som förr.

Nu menar jag ju inte att jag ska börja med 100 situps, armhävningar och 2timmars promenader utan bara något smått så jag inte förtvinar utan stärker. Promenader går jag och min älskling på varannan dag ungefär och de e otroligt va de känns skönt i kroppen efteråt! Kanske det är den friska luften också som gör sitt till.

Såg en annons om motion för gravida här i kommunen men den kursen kostar 50€!! Jag tycker det vore i alla hälso-organisationers intresse att se till så gravida får den motion de behöver -att de hjälper en röra på sig med någon gratiskurs eller lättare att hitta olika kurser. Jag menar, vad jag har läst så är det lättare för kvinnor att föda om de håller en viss grundkondition och stärker sin rygg/mage med nå lätta små övningar. Att man behöver mindre smärtstillande etc. Så de borde ju vara billigare i längden för samhället då att se till så gravida kvinnor håller en viss grundkondition så att de även har lättare efter graviditeten ti återhämta sig.

Eller är de jag som har fått något om bakfoten?

Oavsett, om någon har nå tips på "mammagympa" så tar jag gärna emot det.

1 kommentar:

Corinne sa...

Köp en gympaboll å "rull" höftren på ha.. He stärker musklen å e sjukt skönt!