fredag 9 december 2011

Snart är det jul!

Som de flesta säkert har reagerat på så är det december nu, vilket innebär att det snart är jul.
Julen är min favorithögtid men jag måste ärligt säga att jag är vääldigt led alla dessa parodier på julsånger -som bara handlar om att vara full, dricka eller att tomten är dum. Jag menar, hela grejjen med julen är att det är barnens högtid då barnen ska få ha det trevligt och lugnt med familjen. En, så att säga, vit jul är den bästa julklappen man kan ge ett barn ibland.
Så har det alltid varit hos oss i min familj, och det blir inga ändringar på det i år heller, men under årens lopp har jag stött på allt fler som snackar om att dricka julölen och bada bastu osv på julen.

På julen äter man jullunch, ser på Kalle Ankas jul, äter julmiddag och väntar sedan på tomten som delar ut presenter. Presenterna öppnas sedan och barnen får testa sina leksaker medan de vuxna dricker julkaffe med pepparkakor och julstjärnor. Sedan, sent senare, är det dags för allihopa att krypa till sängs.

Sådan har jag upplevt julen (om än min familj aldrig har varit så hårt bunden med nå vissa traditioner under julen) och jag har älskat julen. Men säkert skulle jag ha gillat julen lika mycket som barn i vilket fall som helst, jag menar -man får ju presenter! Eller skulle jag ha uppskattat julen lika mycket..?
Omöjligt att veta, men jag tycker att alla kan låta Julafton vara vit och vacker. Både snövit och ren.

Och nej, dethär e ingen propaganda mot alkohol. Det är bara mina egna funderingar kring jul + alkohol + barn. (Och sedan då man har vuxna barn som kanske far hemifrån senare på kvällen -ja då e de en helt annan sak vad man gör och inte gör på julen)

Inga kommentarer: