måndag 10 augusti 2015

Dagen efter

Det är över nu.
Så märkligt det känns då man i två veckors tid nu bara funderat på Meillä on unelma och telefonen har ringt och pipat i ett från medarbetarna, media och artister/talare. Nu är den plötsligt tyst...

Fick inskickat idag en text till ÖP om gårdagens evenemang och tänkte jag skulle skriva lite här också samtidigt! Ifall någon som läser detta var på plats får ni ju jättegärna kommentera mitt inlägg!

Vädret var absolut på vår sida med solsken, värme och stundvis mulet så var lite svalare. Barnen kom gärna med och fast det var svårt att orka vara stilla så gick det över förväntan, många andra kom också med sina barn till evenemanget. KAJ uppträdde med sin pinfärska låt "Du är ett dåkel" som alla kunde ana vem det handlade om (särskilt då de skrev den 2 dar efter en viss politikers uttalande som satte igång hela Meillä on unelma) och många andra godingar -men dåklet framkallade absolut flest skratt! Alfred Backa, Rebecka Varhama, Fredrik Furu och Lina Teir höll stämningen uppe. Talen av Emina Arnautovic, Miapetra Kumpula, Joakim Strand, Laura Ala-Kokko och Vote Kumpula var inspirerande, korta och sakliga.
Eemu Laurila var snäll nog och hoppade in i förväg då en miss skedde i programmet angående vem som skulle tala när. All kontakt med talarna skedde via facebook och denna underbara sida är inte alltjämnt tillförlitlig när det kommer till att skicka/ta emot alla meddelanden... så ett byte på taltid hade inte bekräftats och gav upphov till en onödigt lång paus i programmet direkt i början. Ber tusen gånger om ursäkt för detta eftersom det var min uppgift att hålla kontakten med dem! Särskilt åt er Miapetra och Emina om ni läser detta.

Men utöver denna miss gick det väldigt bra! Publiken verkade nöjd, barnen sprang omkring och lekte i mitten (inte bara mina barn), vädret var fint till slutet, inga "motprotestanter" dök upp (om än jag sedan på evenemangssidan kunde läsa kommentarer av negativa valörer som kommit medan det pågick, evenemanget är dock totalt raderat nu eftersom en del hade börjat få hotelser av "motprotestanter" och jag ville därför sätta stopp för diskussionerna på sidan då det ej var en diskussionsgrupp utan endast ett evenemang), ingen försökte ha med alkohol in på vårt område, hotdog-försäljaren och sockervadds/popcornsförsäljarna fick säkert in pengar (hotdog-bröden tog till och med slut) och stämningen var på topp!

Jag var nöjd med evenemanget, VBL filmade och sände live (och jag hoppas hitta sändningen så man kan se i efterhand) på webben, Pohjalainen och YLE var på plats... och många andra filmade och fotade förstås!
Och jag vill förstås tacka var och en som deltog, som publik, artist, talare, vakt, planerare eller bara kom med uppmuntrande ord! Utan er skulle evenemanget inte blivit till

Men nu har jag blodad tand, och funderar redan på nästa projekt. Men inte inom samma "nisch", men mer om det sen när planeringen är igång! hehe

Och lite bilder!













Inga kommentarer: