söndag 2 augusti 2015

Dags att ta sig i kragen!

Hela sommaren har jag totalt fuskat med allt som heter träning, kost och hälsa. Ätit choklad och sött fast det värkt i tändren pga hål (resultera i att det värker fortfarande fast jag varit till tandläkaren och reparerat dem), bara varit ut och gå med vagnen och annars mest stått och sett på då barnen lekt på gården, ätit ordentligt stora portioner varje måltid (även fast jag vetat att det varit mer än jag egentligen orkar) och helt struntat i om det varit bra sammanställning eller balans på näringsämnena i måltiden.

Nu får det vara nog! Efter att ha gått upp nästan ett kilo per månad sedan april så är jag fast besluten att ta tag i mig själv och göra något åt det!
Inte så mycket för min vikt eller mitt utseendes skull som för min hälsa! Mina "sockerdvalor" har börjat komma igen (att jag på eftermiddagen somnar om jag sitter mer än 5 minuter, yr i huvudet osv) och som sagt mår inte mina tänder bra (men efter att ha varit till tandläkaren har jag nu sett till och borsta minst en gång per dag! Vilket redan syns genom att mitt tandkött blöder inte längre då jag borstar).
Och förstås för ekonomins skull, och nu menar jag inte spara pengar på att äta mindre utan jag menar att jag inte tänker behöva byta ut mina kläder till en annan storlek IGEN! Jag har redan under min vuxna livstid fått byta ut kläderna 3 gånger pga mina viktupp/nedgångar... inte en gång till!

Så jag har just packat ihop allt chips, popcorn, kex och choklad i en påse som min pojkvän får ta. Jag har fryst in allt det jag hade bakat till grillfesten vi hade igår. Så nu har jag inget extra att snaska i mig utan det ska bli riktig mat! Eller åtminstone mera salt än sött... som mellanmål idag åt mig, min pojkvän, mina barn och hans barn så var varsin trip, crackers och TUC med baconsmak. Och eftersom vi då var 9 personer som delade på en förpackning av vardera kex så blev det ca 5-7 kex på var. Plus några som hamnade på marken när de sprang och lekte.

Snart börjar dagis igen 3dar/vecka vilket innebär att jag tre dagar i veckan kommer ti ha tid att göra något eget! Och om jag då lägger in morgonträning (antingen löpning eller styrketräning) direkt från då jag fört dem så innebär det att jag ändå har ca 6 timmar kvar av dagen till studier och hemmet! Känns ganska skönt faktiskt och jag kommer absolut att börja använda tiden på så vis!

Och för de som träffar mig nu som då ber jag om stöd. Jag ÄLSKAR sött, jag LÄNGTAR efter sött... så om ni råkar komma ihåg det, fresta mig inte med något sådant. Istället för att säga vi ska ta en limsa så kan vi väl ta ett glas vatten eller till och med en smoothie utan socker (finns på Hesburger, o de e supergoda!)? Och gå på ett cafe där det finns bra smörgåsurval och inte bara bullasorter?

Tack och förlåt!
Men kommer att göra ett undantag utan dåligt samvete; min barndomsvän bröllop! Då tänker jag frossa i maten de har! Och tårtan! Och vad annat gott de kan tänkas bjuda! Så det så!

Jag var 63,6 kg, 41,2% fett och 24,9% muskler idag. Har inget mål men skulle ju vilja att muskel% vore högre än fett%. Men vi får se hur det går!

Inga kommentarer: