torsdag 20 april 2017

Your Worst Nightmare


Hittade en serie på Netflix med namnet Your worst nightmare. På basen av beskrivningen antog jag det skulle handla om hur urban legends (vandringsmyter) har fått sin start i riktiga mord.

Ni som inte vet vad jag menar med vandringssägner så kanske har hört denna:
En man kör längs en väg utan gatlampor. Längre fram ser han en kvinna stå vid en bil, bilen verkar ha gått sönder. Han saktar in men får en känsla av att något är fel och gasar förbi. Nästa dag besöker han platsen med polisen och de hittar en färdigt grävd grav vid sidan av vägen.
Och detta brukar ha många variationer (såsom mannen ser någon komma upp ur diket mot bilen eller då mannen kommer hem sitter en hand fast i dörrhandtaget på bilen) men grunden samma. Rån och mord vid vägrenen.

Så jag trodde de skulle berätta hur den eller liknande vandringssägner bottnar i ett faktiskt brott (som fått extra krydda när historien spridits). Men det var nog bara "vanliga" mord av galningar. Visst var de intressanta i sig, och visst kan dehär morden gett upphov till någon vandringssägen (speciellt stalker-avsnittet). Men påminde mest om dokumentärer över våldsamma mord. Intressant i sig men inte vad jag förväntade mig så kollade med ett halvt öga på den korta enda säsongen som fanns på Netflix.

Ni kan ju kolla den om ni är intresserade av mord och galningar.

Inga kommentarer: