tisdag 26 september 2017

Studietankar

(Skrivet 23.9)
Jo goddag. Sitter i skolan, färdig med uppgiften som skulle göras. Så skriver litet blogginlägg medan väntar på att resten av klassen ska bli färdig. Kursen vi har nu är Digitala arbetssätt för elever i behov av stöd.

Det var en paruppgift för att laga en text om svampar lättläst, pröva två olika stavningskontroller (tillägg till Google Dokument) och att fundera hur få in hjälpmedel i undervisningen utan att stämpla de som behöver dem.

Så det gick fort för mig och min partner (in crime). Var klara redan innan maten, så vi har båda haft tid att sitta och göra annat. Jag har gjort inget vettigt alls, försökt hitta information kring möjligheten att läsa Specialpedagogik som långt biämne då jag studerar Nordisk Folkloristik som huvudämne.

Hittade ingen information, så blev ett mail till studierådgivarna. Hoppas de kan skicka redan i början av nästa vecka svaret! Vore roligt att ta detta som biämne, ännu roligare om (stort om) det skulle ge en någon behörighet...

Specialpedagogik är alltså det som speciallärare och specialbarnträdgårdslärare läser för att få sin behörighet. Men tvivlar på att man kan få behörighet när jag inte läser pedagogik.

Så kanske jag håller fast vid Religionsvetenskap som långt biämne, Nordisk Folkloristik som huvudämne och antingen Interkulturell Kommunikation eller Kulturledning som kort biämne. Men mycket kvar av studierna oavsett hur jag väljer.

Men läser alla specialpedagogiska kurser som ordnas via ÖPU (öppna universitetet). Ser det som en fördel inför Viggos kommande skolstart/skolgång att ha lite info kring vad som kan behövas/finnas och han har rätt till.

Väntar ännu på mail från engelskaläraren om min tredje version av drakuppsatsen är godkänd eller inte. Hoppas verkligen det! Skulle det inte ligga och gnaga i bakhuvudet på mig längre...


(Skrivet 26.9)
Jo tjosan. Datorn slocknade plötsligt så fick avsluta mitt skriveri då. Idag fick jag dock inlämnat "Metod och teori del 2".

Hoppeligen blir den godkänd genast! Så behöver jag inte se den fler gånger. Hålllit på med den hemtenten sedan juni...

Så nu har jag bara ovanstående kurs samt "Introduktion till interkulturell kommunikation" på gång. Nästa kurs börjar 12.10 (Perspektiv på funktionsnedsättning). Så har tid att göra dessa två kurser färdiga också innan dess.

Men försökte också skicka in till FPA för att ta reda på om jag kunde få studiestöd eller inte. På deras hemsida finns det ju så fint skrivet om att minimikravet kan sänkas om man är i en svår livssituation -månne att vara närståendevårdare räknas dit?

Hur som haver. Det var mina studietankar och så just nu! Tjenixen!

2 kommentarer:

Hanna sa...

För att få behörighet som ämneslärare (som jag är) ska man vara antagen till ämneslärarlinjen och då läser man pedagogik som långt biämne samt har ett annat långt biämne (som då undervisas i högstadiet/andra stadiet). Klass/special/barnträdgårdslärare läser mycket mer pedagogik/specialpedagogik. På ÅA:s/Peffans sidor finns vad och hur mycket som ingår av de olika ämnena i examen, där finns också lagtexterna om vad som krävs för behörighet.
ÖPU är bra! Läser själv historia där via nu just för att kunna vikariera i det och kanske någon gång i framtiden få undervisningsbehörighet i också det ämnet.

Marion sa...

Tack! Försökte söka på ÅAs hemsidor efter information men hittade inte de sidorna då 😊 ska försöka söka bättre!