fredag 8 september 2017

Trädgårdsuppdatering


Jag vet att jag skrev inget mera skulle införskaffas i år till trädgården (klick). Men klickade hem en beställning från Viherpeukalot (klick).


Så detta donade jag igår. Planterade en björnbärsbuske och fyra havtornsbuskar. På samma område som de andra bärbuskarna/fruktträden.

Ringde till viherpeukalot, den ena havtornsbusken hade två av tre grenar knäckta. Det var tjejbusken längst mot träsket. Så de antecknade det och om den inte vill växa i vår får jag byta ut den.


Första är björnbär. Ena havtornsbusken hade första bäret redan. Gott var det iallafall! Ser fram emot skördarna kommande år!


Idag samlade jag ihop dessa grenar.


Hämtade rullen med galler, lilla handyxan och järnsaxen. Tyngre än jag förväntade mig att klippa gallret men till sist...

Hade alla nya buskar skydd mot hungriga gnagare till vintern! Även aronian och körsbären. Äppelträdet sågade jag bort den döda delen, ska snickra ihop något stöd åt kvistarna sen.


Tog hem en hel del blomlökar också. 250 st totalt faktiskt, men hyacinten försöker jag få ny ägare till (sambon allergisk).


Såhär började blomrabatten barnen hjälpte mig med (klick) se ut (hittills). Planterat olika tulpaner och "pikkulaukka" (delade åsikter kring svenska namnet).

Har kvar en del pikkulaukka. Dessutom olika liljor. Samt krokus och orange tulpan. Så blir att laga en eller till och med två rabatter till. Vet bara inte var eller hur.

Dessutom fick jag lov att använda vagnshjulen i skjulet hur jag vill. Så nu skulle jag vilja hitta en mångårig klätterväxt. Hjulet i mitten med klängväxten och blommorna runt hjulet i rabatten. Så om ni har förslag på klätterväxt ge! Ingen skillnad om blommor eller inte!

Inga kommentarer: