tisdag 27 december 2011

Gravidkrämpor...

Tänkte först då jag blev gravid att "hej, dehe går ju bra! Int mår ja ju nå sämre".
Fast jag hade svårt att äta för att jag blev illamående av all mat, och fortfarande om jag försöker tillsätta kryddor efter att maten är kokad/stekt så börjar jag må illa, så tyckte jag att jag hade väldigt lätt mot vissa som mår illa hela tiden.

Jag gick ner några kilon också ända fram till vecka 21, men nu väger jag nästan lika mycket igen. Men det bekymrar mig inte det minsta! Jag vet att det mera är ett tecken på att allt är normalt och bra än något annat.

Det största problemet jag har är ryggen och ischias ner i benen! Det är inte en dag som det inte är sjukt, och vissa dar är det riktigt riktigt hemskt! Igår var jag ut i skogen och såg på då älsklingen huggde och fick nästan be honom bära mig hem efteråt... kunde knappt gå! Min syster skjutsade mig på sparken en bit men det är tungt att ha så ont att man inte kan lägga/sätta sig eller tvärtom stiga upp ibland. Stödbältet de lånade åt mig från Mödrarådgivningen hjälpte inte alls heller så...

Och nu, nyaste krämpon man haft i ett par dar nu: Så otroligt sjukt på EN punkt under bröstet, i höjd med första revbenet som bildar bröstkorgen. Vet inte om det är benet eller vad det är som är sjukt... Tar sjukt då man tynger på det, tar sjukt då jag ligger/sitter/står... Och igår då jag skulle böja mig ner till en hyllåda så kändes det som om det skulle ha knaka just där -men det finns ju inga leder att knaka där! Efteråt var det såklart ännu sjukare i min stackars lilla bröstkorg och rygg...

Erfarenheter och sånt av dessa "krämpor" mottages gärna, även om ni bara hört om någon annan med det!
Och jag lovar att meddela om jag får reda på varför jag har...

6 kommentarer:

Anonymous sa...

så är det - kroppen är inte mera bara din...

Marion sa...

Jamen lillen borde väl också vara intresserad av att hålla mig frisk och inte att mamma ska må dåligt :P

sofia sa...

vill inte skrämma upp dej, men har läst nånstans att ont under revbenen kan ha nåt med havandeskapsförgiftning att göra..värt att kolla upp? själv hade jag också väldigt ont under revbenen, men det berodde på att bebisen satt så huvudet trycktes upp mot bröstkorgen - aj! nu när bebisen har huvudet neråt känns det inte lika mycket :) lycka till med din graviditet! :)

Marion sa...

Men ska man inte ha en massa andra symtom om de skulle vara förgiftningen? Så trodde jag i allafall.

sofia sa...

jo d tror jag nog, men vad jag förstått så kan symtomen komma lite smygande, som huvudvärk, svullnad, protein i urinen å sånt, men dom kollar ju no sånt noga på rdg, men d e ju bra att hålla koll själv också förstås ifall man får flera symtom. e själv i v.39 o har haft konstiga stickningar u. revbenen de senaste dagarna, men barnmorskan trodde att d beror på att livmodern e så högt upp o så uttöjd som den nästan bara kan va :)

Marion sa...

Du borde ju snart få se Lill*n då :) Troligen e de nog livmodern för mig också, jag är ju väldigt kort också så finns inte så mycket utrymme för livmodern och lillen att breda ut sig på. :P Alla tester vid rådgivningen har alltid varit så bra så för mig också så tvivlar verkligen på det :) Men klart man skall ge akt på sin kropp under tiden man väntar och kontakta någon om man känner sig orolig.