söndag 1 juni 2014

Dethär med komplimanger

Jag gissar de flesta håller med mmig om att det är ganska så kul o härligt att få komplimanger, eller hur?
Men kan man gå till överdrift med dem också?

Jag tycker man kan det! Visst, ge mig en komplimang eller två men låt bli ti rabbla upp alla positiva ord du kommer på och säg att det är jag -ingen är allt det.
Eller är det jag som nedvärderar mig själv då?
Njah, i ärlighetens namn tror jag vi alla har nå fel och brister. Men såklart också positiva saker också!
Så att ösa på med komplimang efter komplimang reser en röd flagga för mig (alltså en varningsflagga) om att nu är det nåågot som inte stämmer.

Varför säger jag så? Man borde väl bara vara glad om någon tycker om en?
Joooo, men min erfarenhet säger att en som överdriver med sin "kärlek" så förväntar sig något i utbyte. Eller att den personen har gjort något och försöker först få dig på gott humör så att du inte ska bli så arg då du får veta det.

Paranoid? Kanske det men så har det varit i 80% av fallen då jag tyckt någon har smört på för mycket. Så oftast stämmer det ju tyvärr ganska bra.
"För lite och för mycket skämmer allt" heter ju ordspråket. Det tycker jag stämmer bra på komplimanger också.

Eller så är det bara jag som inte kan ta dem på rätt sätt...

Inga kommentarer: