måndag 11 maj 2015

Måndagar suger....eller?

Det är måndag idag, start på en ny vecka. För många innebär det en start på den nya arbetsveckan. Många hatar måndagar just pga detta.

Jag? Jag längtar alltid på söndagen efter måndagen. Varför? Jo för då vet jag barnen får fara till dagis och jag får 4 timmar hemma att göra något jag behöver eller vill.

Sen är det ju svårt då man har en hel del saker man måste göra (eller skulle behöva göra) men inget av det är något man VILL göra. Så då får man försöka prioritera, och de som nu vill säga att "gör det som måste göras först så kan du njuta extra av det du vill göra sen" -har ni någonsin försökt städa ett helt hushåll, studera (innebär för mig i praktiken läsa ett par hundra sidor, skriva sammanfattning och egna tankar och skicka in till läraren) och träna på bara 4 timmar?

I fredags då jag städade inför kalaset hann jag; plocka undan på köksbänken, sortera upp barnens leksaker, torka av fönstren på insidan, dammsuga och skura golvet, plocka undan jackor och skor så besökarna skulle ha plats med sina samt skura bordet och stolarna fria från kladdiga fingeravtryck. Sen var det dags att hämta hem barnen igen. Som tur hamnade inte alla leksaker tillbaka utspritt över golvet utan det hölls någorlunda städat tills efter kalaset.
Men detdär är vad jag hinner med medan de är i dagis. Då borde jag också ha lika många timmar på mig att studera och träna -skulle jag ha det så skulle det vara perfekt och jag skulle (helt ärligt) inte klaga på tidsbrist!

Och skulle jag inte ha tidsbrist så skulle jag inte vara så stressad, skulle jag inte vara stressad skulle jag inte vara så trött och retlig mellan varven, och skulle jag inte vara trött så skulle jag inte vara så snål på ohälsosam mat/gotta så då skulle jag inte gå upp i vikt lika mycket som jag gjort hittills -vilket i sin tur skulle göra att jag skulle må bättre i mig själv!
Visst, finns såklart annat som stressar också men känslan av att aldrig få gjort något under deras dagistimmar är absolut det värsta stressmomentet!

Idag möblerade jag om lite i barnens rum o vardagsrummet eftersom jag fick en 3pers soffa till vardagsrummet. Så har jag skickat en förfrågan till vr, handlat mat, ätit, sorterat tvätt, tömt o fyllt en diskmaskin, satt igång en tvättmaskin... o om en timme ska jag nu hämta barnen så hinner inte hänga tvätten där ute eftersom jag då behöver dela på mig så barnen inte rymmer medan jag gör det (men snart får jag staket!), inte fara ut och springa, onödigt att börja läsa för att avbryta mitt i kapitlet...

Så, kanske jag nog ändå hatar måndagar också. På sätt och vis.

Inga kommentarer: