onsdag 6 maj 2015

Sonens födelsedag idag!

Idag fyller min son hela 3 år, vart springer tiden iväg? Känns som om det var just han var så liten...
Men blir kalas först i helgen för honom, med mina vänner och deras barn.

Vi var dessutom till barnrådgivningen idag på 3års vägning/mätning (och dottern på 1 ½ års vägning och mätning på samma gång. Resultat;
  • V: 12,5kg N: 11kg
  • V: 93,5cm N: 81cm
Så nu är det mindre än en meter för dottern kvar ti väx ikapp mig, o nästan bara en halv meter för sonen! Jag börjar verkligen känna mig kort... och inte konstigt jag tycker det börjar vara problematiskt ti lyfta dem när de trilskas nu för tiden...

Men han var så duktig vid rådgivningen! Protestera inte alls (bara han fick själv bestämma när vad skulle kollas) och visade till och med färdigheter han gömt för mamma (men mommo berättade senare att han nog visat åt henne att han kan) - och det han gjorde var att peka så fint när tanten frågade efter saker i boken, han tiome visade vilken som var den stora och vilken som var den lilla av samma bild! Som sagt så har han gjort det med mommo förr så antagligen inget helt nytt men jag har inte haft en aning om att han kunde (eller ville) eftersom han aldrig pekar på det jag frågar efter...
Men oavsett hur det är med den saken så är jag glad han visade det nu, jag ska absolut börja fråga mer och mer av honom!

Idag fick han också en rutschkana som present av mommo och moffa. Så den prövades.
Och jag lagade ny maträtt åt oss till middag; Zucchinilasagnette! Taget från nyaste Pirkka-tidningen (och första receptet någonsin jag prövat från en sån tidning). Ska nu sakta men säkert gå igenom alla mina recepttidningar och pröva dem, de som får godkänt sparas o de andra slängs bort (av recepten alltså). Så imorgon blir det paprika-tomatsoppa till middag.Lät iallafall gott så hoppas det är det, men finns ju ingen K-butik här så får hoppas det finns något liknande varje gång de hänvisar till K-menu eller Pirkka-produkter.

Förra natten vaknade V inte en enda gång, hoppas han sover lika bra inatt! N kröp upp i min säng igen (andra natten nu på raden) och sov med mig. Verkligen skönt (och tur) att jag fått hit en 1,60m bred säng istället för den lilla 90cm jag hade tidigare. Nu kan vi alla tre ligga tillsammans och slövakna på morgonen i min säng, märkte att V var mycket gladare på morgonen då också när vi kunde det än när jag bara lyfte honom raka vägen på golvet och stå. Och jag är gladare när de inte börjar gnälla och bråka genast på morgonen, så med andra ord har en bredare säng gjort hela familjen lyckligare! Tänk vad lite det kan behövas...!

Jag har ju annars börjat med Geocaching, jätteskoj! Om än man ibland blir arg då man inte hittar dem fast hur man försöker söka eller gpsen kastar hur som helst. En gång visa den mig till en sten i skogen, och jag sökt o sökt men hitta inget hur jag än cirkla den. Så stängd ja av för att ge upp o söka mig tillbaka till vägen, men öppna samma cache på nytt en gång -sa den jag var 30meter från cachen. Tänkte nog att jag inte skulle men så när jag gick kom jag till en stig som ledde åt rätt håll. Och gissa om den inte ledde rätt till cachen! Så de två följande cacherna (av samma gömmare) följde jag också de knappt synliga stigarna och hittade lätt. Hittills har jag hittat 20 -eller jag är osäker på en då jag inte vågade "klättra" för att se om det var rätt jag såg. Så den gills egentligen inte då jag inte loggat i den fysiska loggen. Dessutom skulle jag behöva återbesöka en då det lär finnas en ledtråd för att hitta en annan i den... Men gör det någon gång då jag har tid att stanna, är längs vägen till dagis den så.

Men nu ska jag sluta babbla och gör nå annat istället, med andra ord sitta och glo på tv. Och fortsätta fundera varför mina läppar bränner så otroligt!! Och det har varit så flera dar redan så är inte av maten...

Inga kommentarer: