onsdag 29 juli 2015

Meillä on unelma i Vasa



Ungdom Mot Rasism i Finland ordnar ett eget Meillä on unelma (Vi har en dröm)-evenemang i Vasa den 9.8.2015

Jag sade jag kan vara med och spåna ideer och tipsa om jag vet någon att ta kontakt med... men det blev lite mer än så.

Jag har tagit kontakt hit och dit och marknadsfört evenemanget, intervjuvats till YLE Österbottens artikel på deras hemsida, försökt få tag på någon i Vasa stad (men semester tiome måndag så får försök på nytt då), skapat evenemangets sida på FaceBook, tagit emot intresse-anmälningar av artister och dylikt samt försökt hålla reda på vad vi ännu behöver.

Tack och lov är jag inte helt ensam som ordnar utan de andra tar också och gör sin beskärda del!

Men ni ska absolut sluta upp och delta för att visa ert stöd och för att visa ni vill ha ett öppetsinnat och mångkulturellt Finland!

Klockan 11:00 samlas vi vid gamla busstationen och går i samlad trupp till Sandö genom Vasa centrum för att visa upp att vi står upp mot rasism och främlingsfientlighet!
Väl på Sandö så kommer det annat program som publiceras i början av nästa vecka på evenemangets sida.

14 kommentarer:

Maria sa...

synd att jag missar dethär..!! :( Men ska iallafall dela evenemanget så förhoppningsvis fler hittar dit! :) Och kul att du blivit så pass aktiv med det här! :)

Marion sa...

Hade som sagt inte menat vara så akti då ska skola in barnen ti dagis nästa vecka o har annars o ganska fulla dagar men kunde inte hejda mig själv från att börja skick ut info till media och då gick det ju som det gick då jag blev så synlig :)
men på samma gång är det ju så kul och jag VILL ju vara med och ordna dethär och mycket annat också!

Daniela sa...

Jag är med i Ungdom mot rasism, men har helt missat detta. Superbra ju1! Skulle man kunna skriva om detta i bloggen säkert :)

Marion sa...

Desto mera spridning evenemanget får desto bättre :) Blev så glad imorse då jag vaknade och loggade in och upptäckte att evenemanget just hade brytit 400 deltagare strecket!
Och det är över en vecka kvar ännu :)

Anonym sa...

Hej!

Jättefint att det ordnas ett "Jag har en dröm" vent i Vasa också!! Jag har för avsikt att komma med min lilla dotter 3 år, men tänkte kolla lite md er arrangörer först vad ni tror att det blir för slags evenemang? Är det s.a.s barnvänligt. Låter ju barnvänligt med picknick och så, men tänkte kolla ändå.

Och har spridit det åt alla håll och kanter!

Lotta Österberg-Englund

Anonym sa...

PS: Jättebra om det kommer uppdateringar med programmet på facebooksidan! Har följt med sidan för "Jag har en dröm i Åbo" också, och där uppdaterar de också kontinuerligt varteftersom de får in anmälningr om programpunkter. Det ger "drive" åt evenemanget och drar säkert med mera folk eftersom man ser att eventet hela tiden växer.

Lotta Österberg-Englund

Marion sa...

Hej Lotta!
Vad roligt att du menar delta! :)
Jag ska själv ta med mig min 1 ½ åriga dotter och min 3 åriga son och vi har räknat med att få deltagare i alla åldrar.

Anonym sa...

Perfekt! Då ska jag sprida till barnfamiljer i vänkretsen också! Syns 9.8 :)

Lotta Ö-E

Marion sa...

Jättebra Lotta :)
Men de kan vara bra att ha med hörselskydd, så som det verkar bli med program nu åtminstone. Men mera exakt blir det sagt i början av nästa vecka på evenemangets hemsida! Och sen är det ju så att fast något passar ett barn så kanske det inte passar ett annat barn, så sist och slutligen är det ni själva som fäller avgörandet :)

Anonym sa...

Hej igen! Hördu, det verkar ha blivit något fel på evenemangets facebook-sida!! Tidpunkten för när det hela börjar har fallit bort och det står i get om att vi startar från busstationen!!

Hoppas att ni får det fixat fort, annars vet ju inte folk som går och kollar evenemanget vad som gäller!!

Överlag vore det jättebra om ni fick FB sidan uppdaterad, eftersom ni tydligen har mera info om uppträdanden etc, det ger ett betydligt mera levande intryck då man ser att något sker med inlägget. Det ger mera "drive" åt hela evenemanget!! På Åbosidan uppdaterar de t.ex vartefter.

Men viktigast att ni skulle få korrigerat gällande starttidpunkten och var själva matschen startar!!! Det är riktigt akut!! För de som går in just nu och kollar får ju inte alls rätt info!

H: Lotta Ö-E

Ps: kontaktar dig här eftersom jag själv inte är facebookare och har inga andra kontaktuppgifter till dig.

Anonym sa...

Hej igen!
Fick just veta att själva marschen inställd på grund av trafikproblem och att det är programmet framme på plats som gäller. Min man fick upp det via FB, men inte jag..? Skumt.

Men viktigt ni går ut med denna info också i tidningar och övriga media, för det är ju inte bara jag som inte har FB av de som tänkt delta! Och viktigt att infon om förändringen når alla. Trist om en del av gänget står på busstationen och väntar och inget händer.

När det gäller ljudnivån så är det ju bra att tänka på det överlag, det är ju inte bara barn som behöver skydda öronen och kommer man på en grej för att ta ställning mot rasism så tänker man ju inte på att utrusta sig som för en rock-konsert *smiley*.

Lotta

Marion sa...

Hej igen Lotta!
Jag hoppas sidan ser bra ut för dig nu och alla uppdateringar vi har gjort syns. Anledningen till att vi inte ville gå ut med artisterna för tidigt så var att vi hade ingen scen, teknik eller tekniker som skulle sköta om det. Men då allt klarnade för att vi kunde låta dem spela så publicerade vi allt. Och vi hoppas medierna har sett våra pressmeddelanden om att paraden är inställd och vilka som uppträder, vet att åtminstone Vasabladet redan publicerat nya artiklar med nya information på internet och hoppas de andra medierna ska göra det imorgon.

Men det är underbart att du engagerar dig och låter mig veta :) Någon gång kan det ju vara något som vi inte lagt märke till :)

Anonym sa...

Hej igen!
Jo, har nu i efterskott märkt att det varit artikel i tidningen, hade missat den då jag var i södra Finland några dagar, sorry!!
Ni har verkligen ordnat och fixat allt jättefint, bra jobbat!!

Vi kommer att kunna delta hela familjen, med brorsbarn och mormor och morfar inberäknat, yes! Men vi kommer knappast att stanna hela programmet, småttingarna orkar nog inte 5 timmar. Men huvudsaken är ju att man är där och visar vad man står för! Det har jag sagt åt andra småbarnsfamiljer också som funderat om de kan delta. Så hälsa de artister/talare som kommer senare i programmet att vi uppskattar jättemycket att de står upp mot rasismen och ställer upp imorgon, även om vi av praktiska skäl inte stannar hela programmet.

Well be there tomorrow!!

H: Lotta Ö-E

Marion sa...

Hej Lotta!
Skriver idag (måndag) ett nytt inlägg och du får ju supergärna kommentera där också vad du tyckte som var på plats :)