söndag 27 mars 2016

Påsk och förlovningskaffe

Långfredag var jag till min hemgården på lunch, min bror med familj var också hemma så Viggo och Nina fick leka med sin kusin. Moffa hjälpte till och bygga snögubbe och snöhästar. Vi hjälpte morbror kasta upp riset på påskbrasan också en stund o de passade på att lera ner sig riktigt ordentligt (men barn ska få bli smutsiga utomhus anser jag, speciellt på vår/höst)! Så när vi for hem var det bara att föra dem raka vägen i duschen och kläderna på tork! Oså va de bara att fixa kvällssysslorna och lägga dem i säng!

På Påskafton tvätta vi då kläder, städade och diskade och byggde torn medan vi väntade på påskhäxor (kom fyra medan vi var hemma ännu). For via butiken (där de fick påskhäxepeng av en gammal kvinna) till hemgården på lunch, lekte och busade med kusinen tills andra kusinen kom. Då fick påskhäxorna gå till gammelfammo där även min farbror och min faster med sin man var på besök. Sen fick vi gå in en stund på svägerskans 30-årstårta innan det var dags att söka sig ut till brasan (både för att barnen började bli för vilda och för att det var tändningsdags). Kusinerna (och vi syskon) utforskade näsets lilla skog och besteg ett "berg"! Grillkorven smakade mums tyckte Viggo som åt två och en halv! Sen raka vägen hem, dusch, kläderna i tvättkorgen (för nu hade de ju igen lekt i leran), kvällsrutinerna och i säng med barnen! Mommo kom då de hade somnat så jag fick fara till gubben (som äntligen va hem från två dagars skjutövningen) och hjälpa städa och sova ut (barnen o jag själv förkyld så lider sömnen).

Påskdagen for jag hem, tvättade kläder, myste med barnen och sen for vi till gubben. Hjälpte till och städa färdigt, dukade fram fint, fixa mig och ungarna fina, gubben laga fisklunch och sanda infarten. Det var alltså dags för förlovningskaffe vol. 2! Men denna gång lagade jag inte smörgåstårta utan fick bli ansjovissmörgåssar (som dessutom var janssons fileer då ansjovis var slut i butiken). Men nog verkade de smaka för det. Fick sitt och ta det lugnt en stund då Nina somna med huvve i min famn efter att gästerna for och sen hem igen en gång. Fick häng tvätt, se barnen busa så fint, se American Idol, göra kvällsrutinerna och lägga dem (men båda var arg då det ännu var så ljust i och med klockvridningen).
Och nu får mamma snart äta Pasta Carbonara som gubben kokar oså får vi se vilken film det blir! Kommer lite bilder nu till sist:

Ninas påskpynt

Påskhäxan Nina

Viggo kollar riset

Tänt var det här!

Byggmästar Nina

Viggo fungera måttstock

Myki gott på kaffet!

Värdinnan själv

Inga kommentarer: