lördag 17 juni 2017

Viborg, dag 2, förmiddag

Delar upp vår andra dag då det var absolut mest program den dagen.

Vaknade tidigt, runt 7. Gick och åt morgonmål på andra våningen och sen ut på stan.

Mitt morgonmål
Fotade allt möjligt. Kontraster mellan restaurerat och inte restaurerat, min sambo de splitternya bilarna mot de antika lada (inga halvnya som hos oss egentligen).

Strandvvy

Vikingaskeppen

Lenin på röda torget

Baksidan av ett hus
Hittade en kyrka också. Tränade oss på att förutsäga trafiken, men nu har bilisterna 5000 rubel i böter om kör på fotgängare. Så trafiken var absolut bättre för oss nu.

Church of St. Elijah the Prophet

Trädgården
Tillbaka till hotellet. Upptäckte att min fot var stukad, så när reseledaren kom till lobbyn (varje morgon 10:30-:45) skrev hon vad förband vore på ryska (bint).

Fick från hotellet. Men det var värdelöst! Så rekommenderar att ta med allt sånt om ni far dit och ska gå mycket.

Bad hotellet beställa en taxi åt oss. Skulle ut till Monrepos Park (nationalpark). Viktigt: innan du åker en meter -bestäm priset! De har fri prissättning så annars kan de begära vad som helst sen. Och för att få en "riktig riktig" taxi ska ni be dem beställa. 150 rubel, ca 4km (=2€).

Monrepos park. 400 rubel inträde, kartor mellan 80-200 rubel. Vi köpte ingen karta, så vi vandrade på en massa småstigar till först och gick förbi alla monument. Men vid stranden fick vi lite koll på var vi var med hjälp av google maps.

Kartan

Skylten
Så då vandrade vi förbi en hel del fina statyer, pelare, obelisker med mera. Att lägga upp alla bilder vore alldeles för mycket så lägger ett urval av bilder. Men 1 1/2-2 timmar räcker bra om man håller sig till huvudleden. Tog vår enda ryska geocach där också.

Stranden

Väinämöinen och jag

Slott, bron dit borta

Herrgård från finska tiden

Geocaching
Vi gick tillbaka. Fick vi se utkanten av Viborg också. Och kom rakt på två intressanta matställen. Taverna prövade vi på idag, ingen höjdare men kommer som sagt ett eget inlägg om maten senare. Efter maten gick vi till hotellet.

Gård nära parken

Bredvid en däckfirma

Torkels staty

Resten av dagen får ni läsa om imorgon!

Taverna
Men! Första och enda gången vi fick vara på vakt när vi gick från Monrepos. Varför tror ni? Jo därför att i Viborg fanns lösa strykarhundar här och där. De flesta vaknade inte ens men nu var det en som skällde på oss och började komma efter oss till först. Började jaga en bil sen så fick vi lugnare igen.

En lös hund som sover
Andra delar av resan:
Resan ner
Dag 1
Dag 2, förmiddag
Dag 2, eftermiddag
Dag 3