tisdag 27 maj 2014

Lära sig njuta

Vet ni vad det bästa med att bo i ett eget litet hus är (om än man hyr det)? Jo att man får så mycket tid med sig själv -ensam.
Visst har det sina dåliga sidor också eller dåliga stunder (som när man inte egentligen råkar tycka om sig själv eller har något man grubblar över, och i ensamheten så förstorar man allting till ofantliga storlekar) men sist och slutligen ger ensamheten en möjlighet till rannsakan, eftertanke och självinsikt.

Alltså, man lär sig att se både sina fel/brister och sina positiva sidor -till sist. Visst, lättare att se de negativa men så småningom dyker de positiva sakerna upp -om du vågar vara ensam tillräckligt länge.

För några dagar sedan diskuterade jag en stund med en vän via telefon, och det sista hon sa åt mig fick mig att börja fundera...

"Ja får styrka av att du är så stark och orkar trots allt!"

Jag? Ger dig styrka? Är jag en stark person?
Kanske det!
Jag hade aldrig egentligen sett mig som en stark person men efter hennes ord fick jag börja fundera på saken. Och visst, jag är en stark person. Kanske inte fysiskt ännu men psykiskt.
Jag har kommit mig till bristningsgränsen flera gånger under mitt liv men har ändå alltid klarat av att svänga om och gå tillbaka -eller pusha gränsen framför mig.

Hur jag kan säga det? Jag sitter ju här och skriver detta! Så vet jag att jag har klarat av mina motgångar, med tandagnissel och en vilja av järn att aldrig ge upp. Jag har alltid sett något att kämpa för, en vän eller ovän, en tanke eller ett löfte.

Jag vet att förr eller senare svänger alltid de onda tiderna och något gott kommer i dess ställe.
Jag väntar ännu på det goda livet då alla mina drömmar är uppfyllda, men vet ni vad?
Jag tror inte jag vill att alla mina drömmar ska bli uppfyllda.
 Vad ska jag då sträva efter om de blir det? Vad ska då få mig att pusha forward och utmana mig själv? Få mig att ta mig i kragen då jag har en dålig dag, få mig att tänja mina gränser både fysiskt och psykiskt.

Som ni märker börjar denhär bloggen bli mera självutlämnande men jag är trött på att hålla inne med tankar. Dessutom, om jag kan ha dessa tankar så finns det en chans att även någon annan kan ha de -och då kan denna någon behöva hitta dethär blogginlägget för att få den lilla extra pushen framåt. Varför jag säger så? Därför att ibland har JAG fått pushen framåt av att läsa någon annans tankar vid rätt tidpunkt...

1 kommentar:

Ida sa...

Gillar ditt inlägg å dina tankar! :) u go girl!