tisdag 9 december 2014

FaceBook tävlingar, sanning eller myt?

Det närmar sig jul så ingen kan väl missa att det dyker upp en massa tävlingar och julkalendrar där man kan vinna saker på facebook nu?

Vore kul att veta om det faktiskt är sant att ALLA tävlingar/lotterier har en vinnare -och då menar jag av dessa etablerade märken såsom Saarioninen, Citymarket osv. Alltså dehär officiella, allmänna och välkända företagen/märkena.

Far ju runt nu (igen) att någon sida ger bort en gratis Caribienkryssning (ibland är det resa till Filipinerna eller något annat resemål). Av någon anledning tror jag inte riktigt på dessa, men det hindrade mig inte från att gilla och dela det då det första gången kom på min tidslinje.

Att man faktiskt kan vinna så vet jag av egen erfarenhet -har vunnit en bok (Karhunpesä) av författarinnan. Och då hade jag ärligt talat glömt bort att jag ens hade deltagit i någon sådan tävling... men mailet fanns på min fb-inbox och boken kom på posten några dagar senare -signerad och allting.
Dessutom har jag en del vänner som haft upprepade gånger tur.

Men hur ska man egentligen veta vilka tävlingar som är "riktiga" och vilka som bara är ett så kallat pr-trick för att få många tyckare/delare så deras sida blir spriden?
Det har jag ingen aning så därför tar jag och gillar/delar allt som jag skulle vilja vinna -om jag känner till vad det är för sida/märke/företag som ordnar tävlingen.

Men allra bäst är ju de tävlingar/lotterier där du egentligen ine behöver göra något annat än fortsätta vara gillare (tex FitFarm brukar ha upp såna lotteri-annonser med jämna mellanrum).

Jag hoppas ju verkligen att någon alltid vinner det som utannonseras -utan att åka på nå extra kostnader.
Och det får ju mig att fundera på tävlingar över landets gränser, tex att vinna en produktkorg från ICA när man bor i Finland. Skickar de faktiskt varorna då? Eller drar de helt sonika en ny vinnare tills de får en i Sverige? Och vice versa förstås. Nätbutiker hoppas jag inte har några gränser heller för det är ju allmänt kännt att man kan shoppa på nätet från vilket land som helst (i det stora hela).

Nåja, dethär är väldigt intressant att fundera på egentligen.
Och som jag sa, jag hoppas alla tävlingar är sanning -men något säger mig en stor del av dem är myter också.

2 kommentarer:

Maria sa...

Om man vinner något som lottas ut i Sverige är det tyvärr inte alltid garanterat att man får vinsten - ibland kanske de kan kräva att man betalar för frakten - men isåfall kan man ju alltid bara säga tack men nej tack.. ;) Speciellt om det är stora saker som blir dyrt och svårt att skicka med posten. Gäller det mindre saker, t.ex. smycken, så sku ja nog säga att de skickar oftast :) Jag har nog vunnit tävlingar i Sverige flera gånger, fast int just på facebook. Så nog kan man prova lyckan om de e nånting speciellt man verkligen vill vinna :) Och jag brukar nu som då gå genom mina like-sidor å ta bort såna som ja nån gång tryckt gilla på bara för en tävlings skull..

Marion sa...

Jag brukar också gå igenom nu som då, skönt ti få mindre på listan också om än jag inte alltid får det gjort så bra ;)