lördag 6 december 2014

Problemen med att vara distansstuderande

Egentligen har jag inte ännu stött på så många problem, men det som jag främst har stött på så är ganska stort.

Problem att hitta litteraturen som behövs!!
Visst, mitt bibliotek kan fjärrlåna från många olika bibliotek -men det kostar ju €/bok (varierar mellan 3-19€ beroende på från vilket bibliotek det skall lånas). Och som ensamstående mamma -som ska livnära oss på studiestöd- så blir det en hel del pengar att fjärrlåna upp till 15 skrifter/kurs. Men, som tur så har jag även lånekort till Vasa Bibliotek, Jakobstad Bibliotek och numera även till Tritonia i Vasa. Synd bara att det i Tritonia verkar vara väldigt bristfälligt också med litteratur, ingen av de böcker/tidningar jag har bort fanns där.

Men vad gör man då? Jo man söker vidare, och meddelar sin lärare att det finns inte att få tag på någonstans att har hon så hon kan kopiera artikeln/kapitlet i fråga. Oså får man då vänta på svaret.

Hon har oftast varit väldigt snabb att svara, tack och lov, så inte alltför jobbigt att ta kontakt och vänta på svar.
Men behöver ändå så småningom fara ner på diskussion om biämne och andra obligatoriska/nödvändiga kurser jag behöver läsa.

Och för de som inte visste det så läser jag Nordisk Folkloristik på distans vid Åbo Akademi i Åbo. Slapp in redan 2011 men eftersom jag blev gravid samma år sköt jag på starten, men trodde sedan at jag förlorade studierätten pga att jag glömde frånvaroanmäla mig men fick veta iår att jag hade kvar den och ännu fanns med på listorna. Så inledde studierna officiellt nu på hösten men skrev första hemtenten i somras.

Jag verkar vara en evig studerande. Först grundskola, så Vörå Samgymnasie, så LaFo (Lappfjärds Folkhögskola, artistlinjen) och sen Närvådare på YA (först vuxenutbildning i Kristinestad och sedan up i Bennäs) och nu då ÅA. Men jag tycker om att lära mig nya saker och få nya ideer.

Och nu får jag ju studera sådant jag varit intresserad av sedan lågstadiet! New Age, icke-religiösa ritualer, vampyrer, troll, UFOn och allt möjligt annat som har med folks tro/kultur/gemenskap att göra.
Hittills har jag bara sett i kurslistan en kurs som kommer vara "tråkig" för att det mest handlar om forskningsteknik -men annars kommer det att vara väldigt intressanta saker.

Och så får vi se då hur fritt jag kan välja bland andra kurser.
Funderar faktiskt på att ta teologi som biämne om möjligt -inte för att jag är särskilt kristen av mig utan bara för att det intresserar mig och tycker personligen att icke-religiös kultur + religiös kultur skulle vara en bra kombination att ha som vårdare.

Men får fundera vidare till dess att jag far ner till Åbo och diskuterar med lärarinnan.

6 kommentarer:

Maria sa...

Ett tips på biämne kunde ju vara interkulturell kommunikation (som jag själv gjort), det kan man studera helt på distans också :) Blir väl förstås samma problem med litteratur, men det blir det väl oavsett.. Men sen borde det också funka att göra random kurser från vilka ämnen som helst som intresserar - måste inte vara bara ett ämne, kanske nån kurs i religionsvetenskap, nån i interkulturell kommunikation, nån i psykologi..? Tror åtminstone att det är möjligt :) Och kanske det går att göra nån språkkurs i Vasas Åbo Akademi - då är det ju kanske möjligt att pendla ett par gånger per vecka - man ska ju ha några "allmänna" kurser också vid sidan om huvud- och biämne, i de flesta studieinriktningar är det iaf så :) Sen finns det flera små 1 sp-kurser som är online, t.ex. studieteknik, allmännaa datafärdigheter och allt vad det finns.. Där brukar man inte behöva låna litteratur, utan de länkar till färdiga video-föreläsningar och internetsidor :) Kanske inte de allra roligaste kurserna, men lättförtjänta poäng iaf!

Marion sa...

Jo interkulturell kommunikation fanns som förslag på infopappren jag fick.

Hanna sa...

Spontant skulle jag nästan föreslå relvet istället för teologi, men det beror förstås på vad du vill ha ut av studierna ;)
Inom teologin (jag studerar heltid teologi på ÅA) så är vi inriktade på den kristna kyrkan och speciellt lutherska, medan relvet kör alla religioner, och det är helt superintressant (jag läser det som kort biämne trots att det inte ryms i min examen).
Korta biämnet på teologin är i grundkurserna i de sju huvudämnen vi har (kyrkohissa, praktisk teologi (basically hur allt går till i kyrkan), GT & NT-exegetik, dogmatik (kyrkans lära), religionsfilosofi, etik och grundkursen i relvet borde också komma där).
Iallafall kort biämne BORDE gå att läsa på distans, men långt biämne på teologi kräver nog fysisk närvaro i och med att vi i många kurser inte har någon litteratur alls...
Men fråga bara om du funderar på teologi, jag kan svara så gott jag kan :D

Marion sa...

Tack Hanna för din kommentar! Du har rätt, det är nog religionsvetenskap (antar det var vad du menade med relvet?) som skulle vara mera för mig och det jag menade :)
För kristna läran orkar jag inte studera så noga, om än det också är intressant -särskilt då jag ibland kommer i diskussion om varför kristndom och tex islam är så olika men men... ska fundera vidare och om det inte går att läsa på distans så måste jag tyvärr helt skippa det :/

Felicia sa...

Hur gick du tillväga för att kunna börja studera folkloristik på distans? Jag är redan inskriven vid åa på en annan utbildningsinriktning men vill gärna söka in till folkloristik och gå skolan hemifrån-alltså på distans. Har du några råd om hur jag kan gå tillväga? Du får gärna svara mig via mail om du orkar :)

Felicia sa...

sundqvist.felicia@gmail.com är min email :)