onsdag 23 september 2015

Mat i Vasa

Eftersom jag varenda tisdag har skola kl 13-16 så blir det oftast att jag far redan från morgonen och äter lunch i Vasa. Så tänkte berätta vad jag tycker om några matställen jag besökt hittills!

TOM YUM THAI
Handelsesplanaden 18
Asiatisk mat är en av mina personliga favoriter! Men tyvärr hade de kryddat allt (!) så mycket att jag kunde endast äta ris och friterad kyckling. Ett plus dock att de hade sushismakprov vid salladsbordet, men det tog slut väldigt fort eftersom det var ca 20 bitar/serveringsfat.
Men tycker ni om starkt kryddad asiatisk mat ska ni absolut fara hit.

CHILI & LIME
Handelsesplanaden 16
Också asiatisk mat. Just denna gång var det dåligt utmärkt vad det var för kötter eller kryddningar så åt alldeles för starkt kryddad mat i början (vilket ju lite förstörde resten av smakupplevelsen). Men de flesta var som sagt alldeles för starka denna gång, stod det skulle vara nötkött vid en sort fast det helt tydligt var griskött. Ett plus att man får en glasspinne till efterrätt. Ett stort minus att de höjt lunchpriset utan att servera flera sorter.

SPICES
Vasaesplanaden 22B
Min hittills absoluta favorit när det kommer till asiatisk mat i Vasa! Ingenting är för starkt kryddat utan de har istället flera såsalternativ att välja mellan på borden osv. Tydligt namngett maträtterna. Ändrar dock inte från dag till dag utan serveras alltid samma. Kaffe/te till efterrätt med kex. Men absolut den jag helst går till om vi vill ha asiatiskt, dessutom billigaste priset av dessa.

RAX
Handelsesplanaden 13
Pizzabuffe, så det är ju gott men inte så varierande eller givande. Finns förstås även soppa, kycklingvingar, lasagne och salladsbord samt glass (med smaksättare) till efterrätt (OM man betalar extra). 9,95€ för buffen, 8,95€ om du har studiekort. Går att äta nu som då men inte alltför ofta.

MCDONALDS
Hovrättsesplanaden 15
Torra smaklösa hamburgare med välsaltade franska. Ingen hit enligt mig och undviker in i det sista att gå hit och äta.

HESBURGER
Strandvägen 2 eller Hovrättsesplanaden (bredvid McDonalds)
Strandvägen har med drive-in. Annars är det såklart samma mat. Goda hamburgare med ordentligt mycket majonnäs (eller till och med flera olika), saltade franska... ett helt klart bättre val än McDonalds enligt mig.

PIKKU QUATTRO
Storalånggatan 44
Är du riktigt hungrig ska du gå hit! Ordentliga pizzor eller kebabportioner så du säkert blir mätt! Min favorit är megakebab (tror jag det hette) med gräddpotatis och kebab. Har aldrig behövt gå hungrig därifrån. Absolut ett ställe jag besöker alltför sällan.

SUBWAY
Finns på många ställen tycker jag. Närmast centrum är väl i HS-Center på nedre torget. Stort plus att man får själv välja vad man vill ha i dem, minus att de är ganska dyra för att vara fyllda smörgåsar -som dessutom oftast är kalla innan man får dem i handen fast de rostas i början. Och man blir fort led dem om man äter flera gånger...

Fortsättning följer då jag prövat flera ställen. 

Inga kommentarer: