onsdag 28 oktober 2015

Movietajm!

Länge sedan skrivit om nå filmer så tänkte lista en del av dem som jag sett (de som jag minns jag sett).

SAW (2004)
SAW II (2005)
Den första Saw har jag sett tidigare men tror inte jag skrivit om den tidigare så tar upp den nu i samma veva jag sett tvåan. Jag hade svårt att hålla mig vaken till ettan, tror det blev tredje gången gillt för att få sett hela! Så jag tyckte inte den var speciellt intressant. Tvåan var bättre, en aning förutsägbar och skulle troligen inte orkat se den heller utan fullmånen och förkylningen.

X-MEN: FIRST CLASS (2011)
Jag tycker om X-Men filmerna -allihopa. Men denhär blev ändå på något vis sämre än triologin. Att helt bra och sevärd men kommer inte upp till de med Wolverine i klass. Exakt vad som gör det kan jag inte sätta fingret på, om det är det faktum att konceptet inte är nytt längre eller vad som gör det....

10,000 BC (2008)
Har sett den flera gånger, tycker den är bra och intressant. Inte alltför svår att häng med i så passar bra att kolla när som helst med vem som helst. Och åtminstone jag upptäckte något jag hade missat de tidigare gångerna.

ASSASSINS (1995)
Sylvester Stalone och Antonio Banderas. Sett många gånger men minns aldrig vad filmen hette så köpte hem den och orkade inte börja byta film fast jag såg vilken det var. Helt ok gammaldags actionfilm men tycker fortfarande inte att Stalone är någon talang.

THE RING VIRUS (1999)
Nordkoreas Ring-film. Alltså videobandet som dödar. Väldigt samma (förstås eftersom det är samma historia) men helt ok att sitta och slötitta på.

GACY (2003)
Baserad på den sanna historien om en seriemördare. Helt okej men kändes som om filmen skulle varit från 80-90-talet och inte på 2000-talet, på både bra och dåligt vis! Var inte så mycket fokus på själva morden utan på personen, mördaren, och hans liv vid sidan om.

FUNNY GAMES (1997)
Udda film, fokuserade på helt märkliga saker ibland. Hann tro filmen slutat spela men det var bara meningen att den skulle vara stilla. Plötsliga superkrafter och allt möjligt... Nä, ingen hit alls! Men bara att se om ni har lite att göra...

SUMMER OF FEAR (1978)
Wes Craven, börjar snart inse att jag inte förstår mig på dina filmer särskilt mycket. Nåja, fans tycker säkert om filmen -jag, not so much.

THE RAID: REDEMPTION (2011)
Snygga slagsmål, lite action, storyline bakom och en stilla fundering i slutet hur det egentligen låg till. En helt bra actionfilm alltså, och man kunde bra stiga upp efter popcorn och sånt (ända till slutet då allt avvecklades i snabb takt).

HUMAN CENTIPEDE 3 (2015)
Det kom en till av dessa sjuka filmer. Denhär var mest underlig, tog väldigt länge innan man kom sig till tusenfotingen. Men, sjuk var den i vilket fall som helst. Inte för de klenmagade om man säger så.

SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT 2 (1987)
Helt okej film, hoppade lite hit och dit. Skräckfilmer från äldre dagar är ofta bättre än många av dagens. Mindre blod och mera spänning. Men absolut något att se på en kväll.

Inga kommentarer: