onsdag 24 februari 2016

Brevskrivning och postcrossing!

Skulle egentligen vilja vara utomhus i det fina vädret men sitter med ett värkande knä framför datorn istället. Typiskt att det ska vara så fint väder när knäet bestämmer sig för att bråka...!

Tänkte istället skriva lite om att skriva om sig själv åt andra.
Inte på en blogg utan via vykort och brev!

Jag har brevväxlat, ja egentligen så länge som jag har kunnat skriva! Började med att brevväxla med mina vänner, de som jag ändå träffade så gott som varje dag (fast i brev kunde man ju skriva sådant man inte kunde säga högt i skolan). I lågstadiet fick man även brevväxla tillsammans med elever från andra skolor! Först var det en skola i samma kommun, sedan när finskaundervisningen hade kommit i gång ordentligt fick man skriva brev med ett finskt lågstadium från mitten av Finlands kjol (ni vet, där det är så mycket sjöar på kartan). Det absolut roligaste var ju att de kom och hälsade på till vår skola! Men minns fortfarande hur besviken jag var när hon jag brevväxlade med valde att sova över hos en annan tjej...

Sedan fick man ju brevvänner via EOS-tidningens annonser, andra ungdomstidningars annonser (fick till och med från Sverige i ett tidigt skede!)...
Och då man blev äldre och till fullo upptäckte internet hittade man ju interpals där man kunde hitta alla möjliga människor runt om i världen! Så skaffade mig en hel del nya brevvänner.

Och med de nya brevvännerna så fick man ibland FB's (FriendBooks) -att man söker efter nya brevvänner genom att skicka runt ett litet häfte (typ) mellan folk och de som vill ha nya brevvänner så skriver ner sin adress i häftet och skickar vidare -och den sista så skickar tillbaka till den som äger FB:n. Skoj, och plockade ut några adresser därifrån. Var ju inte alltid som man fick svar av alla man försökte skicka åt och tyvärr faller det ju bort brevvänner med tiden (oftast utan att man vet orsaken, plötsligt hör man inte av dem längre bara).

Men det är ju verkligen roligt att kunna sitta och skriva brev med människor från hela världen! Och jag sparar alla brev jag får i mappar. De som jag brevväxlat med längst (eller som helt enkelt skrivit oftast) så får egna mappar till sist, men slutar de någongång skriva så slås de ihop till en mapp igen.
Just nu har jag en som blir ny brevvän, min enda manliga brevvän och den som jag skrivit längst med som väntar på brev från mig (eller egentligen två som blir nya).

Sysslar också med postcrossing aktivt! Men det kontot är för oss alla tre (mina barn och jag).
Postcrossing principen är väldigt enkel: Du registrerar dig, du ber att få sända ett vykort - sidan slumpar fram en adress åt dig, du skriver vykortet (med id-nummer), du postar det. Den du skickat åt registrerar vykortet då hen fått det, sidan slumpar din adress åt någon som vill skriva ett vykort, du får ett vykort på posten, du registrerar det.

Har säkert flera hundra vykort vid dethär laget! Från alla möjliga länder... Finland är ett av de aktivaste länderna av alla inom postcrossing (om du ser till folkmängden), så har du ikryssat att du tar emot vykort från hemlandet så får du baara finska kort! Därför har jag avkryssat det så vi får bara från andra länder.
Finland är faktiskt det första landet som skapat en postcrossing-förening! Är såklart medlem där också och väntar på att få nå info om rabatter eller liknande, hoppas verkligen de skulle få ner frimärkspriset åt oss! Men får se vad som händer.


2 kommentarer:

Maria sa...

Det där med postcrossing låter ju verkligen kul :) Men jag vill samtidigt inte lägga ut pengarna på postavgift... :P Skickar därför inte ens julkort m.m..! Samt att jag just nu undviker att samla på mig mer saker än jag redan har, som du säkert förstår ;)

Marion sa...

Jo förstår nog det men ett vykort eller så tar ju inte mycket plats ;) och man bestämmer ju helt själv hur aktiv man är :) Just nu får jag ha 15 vykort som reser samtidigt men man börjar väl med 5 som reser samtidigt (och då 50 stycken blivit registrerade får man skicka ett till, 50 registrerade så ett till osv).