onsdag 2 augusti 2017

Arbetsutdelning

Ni vet då man har tusen saker som ska göras? Och alltför lite tid? Då är det skönt att kunna fördela arbetet med någon.

Har försökt fördela arbetet med barn tidigare, inte lyckats så bra utan ofta lämnat halvfärdigt eller ogjort.

Såklart beror det också på barnens ålder om det blir gjort eller inte. Men överlag tycker jag det är ett vanligt problem.

Så idag, med de fyra äldsta bonus pröva jag min nya tärning.


Inhandlad på Wish. En euro plus en euro i frakt. Ganska stor modell som ni ser. Finns sidorna:
  • Buy vegetables
  • Cook
  • Sweep floor
  • Wash clothes
  • Dishes
  • Do nothing
Nu behövdes inte just dessa saker. Så grönsakerna blev att städa åt katten, cook blev att plocka undan leksakerna, golvet att dammsuga, kläderna så blev damma mattor och dra undan sofforna för den som dammsuger, disken att tömma och fylla diskmaskin samt ingenting blev att skura bordet och stolarna.

Sex uppgifter fördelat på fem. Sa att sista uppgiften som slås hjälps vi åt med, och blev så passligt att dammsugningen lämna som sista. Så, ett rum på var på nedre våningen var ju riktigt passligt!

Och de gjorde det galant! Jag också för den delen, tror inte man kan bara lägga sina barn i arbete och själv lata sig. Utan ska de städa ska du också. Piste, punkt.

Och då gav varsin skål och sa att det de plockar blir till plättarna så hade de passligt bråttom ut. Så nu kan jag gå och fortsätta med skolarbetet och de plockar bär. Så får jag planera in när ska börja med plättarna så vi hinner innan teckenspråk börjar.

Men mitt råd, slå tärning om uppgifterna. Och delta själv också. Om inte tärning som jag så vanlig och skriv ner vad siffrorna betyder.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tummen upp!