söndag 20 augusti 2017

Första tanden föll och städdag

Inte min första tand såklart, utan sonens! Viggo tappade sin första tand idag.

Som jag bävat inför den dag då tanden skulle vara lös. Att han skulle vara både arg och rädd. Och panikslagen.

Hur ofarligt det sist och slutligen var! Han ville inte äta, satt bara och peka i munnen/grävde med händerna i munnen.

Försökte fråga om han brände sig på gröten. Men han bara fortsatte. Till sist fick jag syn på att ena tanden såg annorlunda ut.

Så fick jag en millisekund röra vid den. Och den var lös! Funderade hur skulle få det snabbt ur världen så han kunde äta sen. Men då jag förklarade han inte behövde tugga och att jag hjälpte honom (matade) om han ville -ja då blev det 5 portioner!

Efter maten så hade jag planerat in städdag. Skrev lista på tärningens betydelser (se tidigare inlägg, klick, för bild och beskrivning) för både de yngre (under skolålder) och de äldre (över skolålder).

Även vad alla skulle göra (bädda rent i sängarna, städa under sängarna och dammsuga ett rum på var).

När vi skulle slå tärning så sa ena bonusflickan oj vad Viggo blöder! Och mycket riktigt, tanden hade blivit nästan hel lös. Bad Matias komma och hålla i händerna så jag skulle få försöka ta bort den.

Men Viggo så knuffade en gång med tungan så föll den till golvet. Fick inte hålla på ett papper nå länge men reagerade inte nämnvärt.

Och till middag var det helkött med potatis. Och han åt tre portioner utan problem.

Men tillbaka till städdagen! Gick väldigt bra med arbetsfördelningen:

  • Ju: bädda säng, plocka ihop leksaker från golv, städa lekrum.
  • Nina: bädda säng, dammsuga rum, torka stolar och rulla ihop mattor.
  • Jen: bädda säng, städa under säng, dammsuga hallen, föra bort skräp- och pantpåsar.
  • Je: bädda säng, under sin aäng, dammsuga deras rum, sortera upp hallen.
  • Ja: bädda säng, under sin säng, torka fönster och soffa, dammsuga deras rum (men torkade en hel del mera såsom bord och ytor).
  • Jo: bädda säng, under sin säng, skura arbetsytorna, dammsuga trappan (och hjälpa de yngre med sängkläderna).
  • Jag: bädda vår säng, hjälpa de som behövde, samla ihop smutstvätt, dammsuga köket.
  • Matias: skura spis och ugn, damma mattor, hjälpa till och övervaka.
  • Viggo: bädda sin säng, dammsuga sitt rum (och lekrum och vårt rum och lite i köket då inte ville sluta) och torka bordet.
Så absolut ska vi fortsätta med tärningen! Och om någon här tycker de behöver en likadan har jag en extra ni kan få för 3€ (inkl. postavg.) så ni också får pröva!

Får hoppas Viggo gapar hos tandläkaren imorgon. Så får vi se om fler är lösa. Och om de har några hål eller inte. Nina har ett hål som ska repareras.


Inga kommentarer: