tisdag 22 augusti 2017

Studier, träning och bärplock

Det börjar bli höst. Så allt möjligt gott mognar i buskarna och på marken på vår gård, och i skogen som omger vår gård.

Igår plockade jag 4,75 liter röda vinbär på en timme, funderar jag skulle gå och plocka färdigt ur deras buske idag (mina föräldrars buske). De är ju ändå grannar med oss så inte så jobbigt att komma sig dit.

Kanske passar på och stjäl lite hallon samtidigt så att jag får vinbär-hallonsylt. Var en kompis som tipsade om det på facebook så kan ju pröva det. Vet inget annat än saft som blir gott av vinbär tyvärr.

Annars är frysen full med blåbär, hallon, jordgubbar, svarta vinbär och en del smultron och krusbär. Och lite hjortron som min far plockade åt oss. Vet inte alls var i skogarna det finns hjortron så hade tur att han delade med sig av sina skördar.

Snart blir lingonen mogna också, blir att en lördag dra ut en del av barnen åtminstone och plocka då. Egentligen borde jag försöka hinna efter blåbär ett varv till också men så förkyld nu så kanske lämnar.

På samma sätt som träningen lämnat nu då igen. Kom mig igång väldigt bra med löpträning tre gånger i veckan (må, ons och fre). Hade lagt upp som så att backträning på måndagar, intervallträning på onsdagar och långlänk på fredagar. Hann faktiskt få nytt distansrekord! 13,5 km på 1 timme 41 minuter. Fokus på att springa sakta så skulle orka långt.

Men inte orkat eller velat nu då så förkyld. Får bara hoppas den ger med sig snart så kan fara ut på länk igen snart. Hade ju siktat på BotniaLöpet 16 km, och tyckte jag hade bra chans att komma mig i sådan form, men nu får vi se hur det blir med den saken igen då.

Måste dessutom komma ihåg att göra mina skolarbeten nu. Väntar ännu på mail av min engelskalärare (blev underkänd sista essän) om jag får byta ämne i den utan en massa extra arbete (filmade en föreläsning och powerpointpresentation också till förra som blev godkända). Och den essän ska vara klar innan augustis slut.

Håller också på med metod och teori del 2 ännu. Egentligen haft den på gång hela sommaren men inte velat ta itu med den (tråkig faktatext och fullt hus hemma under sommarloven). Men bara jag tog itu med den gick den tämligen snabbt och skulle bara ha ett eget case kvar att fixa (men, det ska skrivas 10 sidor om det också).

Igår öppnade anmälningen till ÖPU:s (Öppna Universitetet) kurser. Så anmälde mig till:

  • Unga med risk för marginalisering
  • Digitala arbetssätt för elever i behov av särskilt stöd
  • Perspektiv på funktionsnedsättning 1
  • Psykiska första hjälpen: Främjande av psykisk hälsa
  • Alternativa och kompletterande kommunikationsmetoder
  • Interkulturell kommunikation (självstudier över nätet, sex olika kurser möjliga)
I november öppnar anmälan till vårens kurser. Då kommer jag att anmäla mig till:
  • Utvecklingsstörning och autism
  • Introduktion till religionsvetenskap (nätkurs)
  • Träning av sociala färdigheter hos barn
  • Missbrukarproblematik (inom skolpsykologi)
  • Sexualkunskap (inom skolpsykologi)
  • Introduktion till kriminologin (nätkurs) 
Sen är troligen alla valfria kurser platser fyllda och borde fokusera på huvudämnet och biämnen. Men samtidigt vore det lite roligt om något av dessa kan bli mina biämnen (läser ju många kurser inom samma område, såsom skolpsykologin och specialpedagogik). Får se sedan hur det verkar, borde kanske ta kontakt om någon form av studiehandledning också.

Just nu känns det ändå som om jag skulle ha någorlunda flyt på i skolvärlden. Trots att man är förkyld och eländig. Och tur det så man känner sig lyckad någonstans åtminstone. Men nåja, väntar på mail av två olika lärare nu (engelskan om essän och metod/teori om caset) så medan jag väntar på det ska jag ta en kopp te och spela lite Diggy´s adventure och DreamWorks Dragons: Rise of Berk. De två absolut som jag gillar bäst just nu. Förstås spelas Candy Crush Jelly Saga också men det är på telefon, inte på datorn.


Inga kommentarer: