fredag 6 oktober 2017

Gerald´s Game


Blev eld och lågor då min sambo sa att Netflix kommer att släppa en ny Stephen King film. En film som jag läst som bok: Gerald´s Game.

Jag minns att jag älskade boken (precis som de flesta andra av hans böcker) och fann den väldigt skrämmande.

Filmen, tja, den var bra mycket bättre än många andra av filmatiseringarna av Kings böcker. Nej, den var sannerligen inte lika skrämmande som boken. Men Kings förmåga att bygga upp spänningen till olidlighet går inte att överföra till skärmen.

Eller så verkar det åtminstone. För de slutar alltid med ett platt fall. Eller om det är att man har så höga förväntningar på filmerna när de ska basera sig på Kings fenomenala böcker att man helt enkelt blir besviken.

Men absolut ett av de bättre försöken att förmedla Kings historier. Fast, Gerald ser inte ut som jag uppfattade beskrivningen av honom i boken. Och är väldigt osäker på om "flykten" faktiskt skulle gå till sådär. Men det är ju saker som man helt enkelt kanske får acceptera. Filmen kanske skulle blivit för lång annars.

Får se vilken av Kings romaner som blir nästa filmatisering. Ser fram emot dem ändå trots deras misslyckanden!

Inga kommentarer: