onsdag 11 oktober 2017

Hemlagat godis

På facebook efterlyste jag tips på vad göra med frukt/bärmassan som lämnar i saftmajan efter koket.

Någonstans hade jag läst om att man kunde torka det och krossa till pulver, för att kunna "krydda" sin gröt/smoothie eller vad som helst annat. På så vis skulle man få resten av näringsämnena i sig också.


Min svägerska prövade dock på detta (klick) recept på godisremmar. Så efter att jag hade skickat iväg dem till dagis (alla utom Viggo) rörde jag ihop honung med senaste koket (hjortron och jordgubb) och la på ugnen (75 grader antar jag det blev då 60 inte finns på min). Mina bär var inte så torra så lade inte till nå vatten.


Barnen ska få smaka ikväll på dem. Så hoppeligen blir de någorlunda goda enligt dem också. Då skulle vi få dra ner på godishandlandet också så, och jag skulle hellre ge "äkta" vara än det som säljs som godis i affärerna.

Viggo fick smaka på det genast den var färdig. Och han ville ha mera. Och mera. Fick säga stopp till sist. Så han gav bra betyg åt det, hoppeligen ger de andra barnen det också (men tvivlar på det).

Hur som helst, klippte det i remsor som jag snurrade ihop och lade i frysask, och sen i kylskåpet. Där får det vänta på dem andra ikväll då. Och så får vi se vad de tycker om det då.


Och domen blev väl att det var okej -men för mycket frön. Så hjortronen var ingen höjdare att laga av, men får se vad nästa saftkok blir av om vi lagar ny sorts godis då eller hur det blir.

Troligen nog. Så återkommer med andra smakers omdömen senare !

Inga kommentarer: