måndag 15 september 2014

Dagen är en måndag

Idag är det måndag, det har det varit hela dagen. Klockan är nu 19:46 och båda barnen har börjat sova för natten och jag sitter ensam kvar och ser på "Extreme makeover home edition" från liv.

Hur har vår måndag varit då? Tja, natten delade jag säng med Viggo, och han vaknade med fel fot men det gick om efter morgonmålet och vi fick leka och mysa istället. Nina tog en extra tupplur på förmiddagen och hoppade över dagsvilan, och Viggo hoppade över den som vanligt nu också.
Lunchen ville han inte heller ha, han har fått i huvudet att lunchen ska han få äta framför tvn -men skulle inte vilja göra det varje dag så han blir van med det -fast jag nu skulle behöva ha honom och äta alltid... Så efter att Nina ätit, och jag, så gick vi ut istället och gunga, gå runt (Nina på trehjulingen som jag skuffar framför mig och Viggo på sin stora tramptraktor som jag drar efter mig) "kvarteret", gå till butiken där vi träffar på moffa som var snäll nog att köra hem maten åt oss (lyckas alltid handla för mycket så det inte ryms i vagnen med barnen).
Så efter att ha packat upp påsarna så gick vi till min systers ner för backen (det är ca 150meter max) och tillbringade en tid med henne och deras kusin. Kusinen hade vaknat på fel sida från dagsvilan men då vi kom och hade liv och stoj med oss glömde hon bort det igen. Bra man kan vara nyttig på så vis också, hehe.
Så hem och ät mellanmål (som för Viggo blev riktig mat och Nina drack bara Nan2 och somnade bums). Se på tv en stund och mysa med Viggo så han fick vila lite utan att somna (X Factor UK kom ju, och han älskar allt som har med musik, dans och sång att göra). Gick ut en stund till sen, en till kvarterspromenad med "tåget", gungade och lyssnade på Christina Aguilera -och Viggo tyckte det var jättekul när mamma dansade runt gungorna och mellan dem då hon gav fart. Bra att veta att det var så populärt så kan man använda det alltid då man inte kommer på något annat.
Så in igen, gröt (pulvergröt, täysjyvä) och sedan och bada då de började vara så trötta så de inte var riktigt nöjda. Efter badet var klockan så mycket så jag fick ge Viggo en yoghurt och Nina en flaska Nan. Så somnade Nina gungandes i sin sitter och Viggo och jag började se på Hurja remontti -men det tog inte länge så lade sig Viggo på sida i fåtöljen och började klappa mig på armen. Han har aldrig tidigare så tydligt visat att han själv vill och sova! Men det är underbart att veta att han själv också tycker att denhär rytmen är passlig, har ofta funderat på om jag lägger honom för tidigt att sova (oftast blir det runt 19.30) men tror sömnen är otroligt viktig för honom, särskilt eftersom han vaknar flera gånger varje natt så det ändå inte blir så jättebra sömn (och ja, jag har testat -det har ingen skillnad fast jag "tvingar" honom at vara vaken till 20, sova dagssömn osv olika kombinationer -han vaknar ändå på natten flera gånger).
Så blir det väl igen då att vi vaknar ca kl 7 imorgon bitti, vilket passar bra för mig. Har inga problem med att stiga upp på morgonen, och inget problem att vaka på kvällarna.

Nu sitter jag och ser på Americas Next Top Model Cycle 2.0 Girls vs Guys. Suck ,att det alltid måste vara så mycket drama med i showen. Kunde de inte bara ta och hoppa till fotograferingstillfällena/utmaningarna och runwayshowerna? Det är ju ändå bara det som är intressant att se!
Och jo, någonstans inom mig finns en lite flicka som drömmer om att själv få bli model -men jag är alldeles för kort för något sådant... och inte riktigt rätt "stil" eller utseende annars heller. Men drömma får man ju!

Nu ska jag koka lite te åt mig, doppa några kanelskorpor och troligen spela Criminal Case på facebook (efter ANTM förstås) för att sedan som vanligt försöka hitta nå inspiration att dansa en par timmar innan jag far och sova med mina små hjärtevänner.

Trevligt att jag fått inlämnat pappren till kommunen nu så om ca en månad gissar jag Viggo får mera hjälp i dagiset och fler dagisdagar (inte mitt påfund utan anses vara behövligt för att komma upp i åldersenlig utveckling) och socialarbetaren i Korsholm tog kontakt för att höra sig för om terapierna för Viggo (ergo- och talterapi) och att de har möte på onsdag om honom och vem som skulle passa som terapeut åt honom och hör av sig åt mig efteråt.

Om någon har nå tips på låtar att dansa till eller youtube-klipp med bra dansare; snälla snälla dela som kommentar åt mig så jag får nå ny inspiration!!

Inga kommentarer: