lördag 9 januari 2016

Bokutmaningens första lästa

Jag skrev tidigare om årets bokutmaning som jag ska göra och har nu läst tre böcker (och under 100 sidor kvar på den fjärde). Så tänkte jag skulle ge en snabb och kort resencion av dessa tre!

Pikku-Kallen Tuhmat Vitsit Gummerus Kirjapaino Oy
951-20-4696-2
Läste denna bok som "bok som säkert gör mig glad". Och visst gjorde den det till viss del men min finska var ändå alltför bristfällig för att alla vitsarna skulle gå hem hos mig. Men, skulle någon med finskt modersmål (eller helt tvåspråkig) läsa den skulle den troligen skänka många fler skratt!

Barfota änglar Linnea Willén
978-91-86675-33-2
En sann historia som jag läste för "bok på under 150 sidor" (den hade 116 sidor). Väldigt intressant men en aning virrig eftersom hon på samma sida kunde skriva om både nutid, dåtid, dåtidens dåtid och framtid (typ) så man fick koncentrera sig hårt för att inte blanda bort sig. Vilket kanske förklarar varför det tog tre kvällar för mig att läsa den trots min snabba lästakt...

Oliver Twist Charles Dickens
91-510-0454-2
En förkortad version av Oliver Twist och lästes därför som "bok du kan läsa ut på en dag". Endast 60 sidor lång med fina illustrationer. Vad jag framförallt reagerade på var det faktum att det var mycket mera våld i denna version av Olivers öde än vad jag tidigare stött på, så ganska säkert kan jag väl anta att jag bara läst barnvänliga versioner tidigare. Att läsa hela historien skulle vara väldigt intressant också men eftersom jag nu läst denna så antar jag att det skulle vara för långtråkigt att läsa om mycket för att min koncentration ska hålla. Kanske ett annat år finns det något som den passar på?

Inga kommentarer: