tisdag 26 januari 2016

Skida hela dagen lång....

...tills man står på näsan bredvid spåret istället. Det var helt tydligt inte meningen jag skulle skida ett till varv runt banan idag.

Så blev tyvärr bara 4,84km klassisk skidstil idag vid skidcentrum i Vörå. 47 minuter tog det (men minns att jag hade fallit en sväng och tog det supersakta tillbaka då jag hade slagit huvudet och halsen ordentligt). Antar att det var staven som jag landade på med halsen för halva ansiktet snöbadades (eller, isbadades)...

Dessutom råkade jag fara i en backe som troligen inte var meningen för nybörjare... hann nog tänka att jag borde ta av mig skidorna och gå ner. Men det gick bra, då jag plogbromsade hela vägen ner. Men inte att jag far i den igen, inte iår iallafall utan vill nog bli lite mera skidvan först!

Märkte också skrämmande tydligt hur dåliga knän jag har numera! Alltså riktigt på sant, fick ju som inte böjt mig ordentligt när jag skulle staka fart! Så tekniken är absolut något jag skulle behöva träna mera, kanske jag till och med begär hjälp av pappa så man får det helt rätt igen.

Är verkligen i valet och kvalet om jag ska försöka delta i BotniaVasan iår ännu... den är 53km lång skidbana och jag har skidat 3x5km i vinter... så inte nära på den sträckan! Men, då man kan skida i egen takt så vet jag (eller känner jag) att jag skulle kunna skida hur långt som helst! Men vi ska se, kanske snön smälter bort nu så de får skjuta upp hela allting till nästa år?

Eller så satsar jag på det nästa år... räknade just ut att om jag för varje gång ökar sträckan med 3 km då jag skidar så skulle 18:de gången jag skidar vara 53km (lite mera till och med). Så bara snön kommer i tid nästa år så vore det en möjlighet att göra så istället. 3 km är samma som ett varv runt banan vid skidcentrum så (och då menar jag inte dethär som idrottseleverna använder, det är "bara" 2,5 km).

Men BotniaVasan är 14.2. Så jag hinner fundera ännu en eller två veckor.

Inga kommentarer: