måndag 4 januari 2016

Sockerdetox

Har lagat juice på: 3 citroner, 5 selleristjälkar, en kopp persilja och 6 koppar vatten. Detta skulle man dricka två glas av 3ggr/dag i tre dagar.

Det smakar pyton och bränner så på min tunga att jag tar endast halv dos... alltså en kopp 3 ggr idag, imorgon och övermorgon. Men inte kommer jag att laga ny sats om en vecka heller inte.

Nåja, helt okej har man kunnat håll sötsuget stången idag. Nog skulle det varit skönt med lite snabb energi då barnen busade som värst men men...

Nå, hundra dagar utan onödigt socker (för mig blir det synligt socker nu att börja med).
Sen kanske 100 dagar då man fokuserar på att köpa varor med mindre socker (istället för alltid billigaste varianten) eller sockerarter.
Sötningsmedel skyr jag som pesten! Det enda sötningsmedlet jag har "tillåtit" har varit stevia, men ska försöka undvika det nu också.

Men fick åtminstone en positiv överraskning då jag ställde mig på vågen 2.1! De flesta klagar på att de går upp under jul och nyårsfirandet -jag hade däremot gått ner i vikt! Hoppas trenden håller i sig. Och jag kan ärligt säga att jag INTE har låtit bli att äta! Om något så har jag ätit mera än vanligt, men då igen så har jag ju alltid haft vetskapen om att jag länge fått i mig underskott av näringsämnen och kalorier -så antagligen gillar min mage (och resten av mig) att jag äter vettigare nu.

Men morgonen är nog faktiskt svår ännu för mig. Kan laga smörgås, häll upp yoghurt och ge frukter åt barnen -men själv sitter jag med bara en tekopp. Möjligen får jag i mig en smörgås själv också. Jag skulle så gärna dricka smoothies på morgonen, men har ju ingen blender och min stavmixer är hopplös (vilket jag märkte idag också då jag skulle mixa sellerin) så blir en massa bitar bara. Kanske jag skulle investera i en sån åt mig själv? Men behöver ju spara pengar till en ny telefon också...

Nå, blir att spana på FaceBook-loppisen nu till att börja med om någon säljer en blender eller liknande billigt! Man kan ju hoppas!

Men men, om man skulle fortsätta med 2016 Reading Challenge nu.
Ska publicera listan här senare för de som vill pröva!

Inga kommentarer: