torsdag 28 juli 2016

Mat, är dyrt...!

Eller håller ni med?
Jag tycker maten känns jättedyr nu då ska handla lite hälsosammare, lite mer och lite oftare.

Att det är stor skillnad på kött och kött, det har jag vetat länge. Men nu då jag borde/behöver äta mera mängder så räcker inte pengarna till.

Fast, det kan ju ha något att göra med att livnära barnen hela dagen, varje dag under denna månad också.
Missförstå mig inte! Jag ser alltid till att de har mat så de blir mätta! Frukost, lunch, mellanmål och middag samt kvällsmål har de som de äter (ibland flera mellanmål).

Så då jag fokuserar på att de ska få tillräckligt (och först), hur tror ni det går med min mat? Jag äter resterna. Jag äter något helt annat. Jag får i mig ett helt korrekt mål. Jag säger åt dem att något får bara mamma äta, bara för att få äta det i fred.
Ingen stor skillnad egentligen för mig, men blir ju att jag äter vad som nu råkas finnas. Och det är ofta långt ifrån vad min PT har skrivit upp åt mig...

Imorse blev det nog rätt (havregrynsgröt med jordgubbar och en burk med makrill i tomatsås) och barnen mumsade banan, päron och limpa. Nu lunchen borde jag få rätt, eftersom jag behöver koka mera mat (barnen fullkornsmakaroner med maletkött och morötter, jag tonfisk med potatis och morötter). Middagen blir troligen exakt samma som lunchen (om inte maletköttet och tonfisken tar slut så jag måste lista ut något annat).
Kvällsmål och mellanmål blir frukter för dem och avslutar dagen med yoghurt. Jag ska försöka få i mig en kvargburk och en frukt idag någon gång.

Låter enkelt eller hur? Men det är inte riktigt så enkelt som det låter.
Som tur har jag ganska mycket maletkött i frysen ännu som jag handlade då 1 kg var på specialpris! Och nå bröd finns väl ännu... men färskvarorna behövs mera snart igen.

Nåja, byter snart månad. Så då får man fara och storhandla när man får nå pengar på nytt.
Så vi klarade oss denna månad också.

Inga kommentarer: