onsdag 20 juli 2016

Två dagar avklarade!

På måndag handlade jag hem en hel del allt möjligt som skulle bli mat de kommande dagarna.

Så inledde PTns kostschema på tisdagen.
Eller, kostschemat jag lagade upp enligt vilka födoämnen och mängder jag fick välja mellan.

Tisdagen, dag 1, fick jag värsta ångesten någonsin av maten. Frukosten misslyckades jag totalt mes och när jag sedan mätte upp mängden kyckling, potatis, grönsaker och ägg... enkelt sagt så var mängden på fatet ungefär tre gånger så mycket som jag brukar äta till lunch!
Och jag visste att middagen skulle vara lika stor. Kvällsgott blev en Skyr Vanilj och en kiwi så det var bara trevligt.

Varför gav dethär mig ångest kanske ni undrar?
Ska försöka förklara kortfattat.

2007 flytta jag första gången ihop med en man, en som kunde äta exakt vad och hur mycket som helst utan att öka i vikt. Så vi delade på 400gr maletkött (sås på matgrädde) och en 400 gr makaronipåse -lunch och middag. I samma veva slutade jag dansa varje dag eftersom det inte fanns utrymme i lägenheten.

Needless to say, min vikt sköt i höjden. Och likaså mitt mående.
En rutinkoll vid gynekologen visade att jag hade PCO. Ni får googla själva men det är viktrelaterat och magsäcken känner inte av när den blir full.

Så, jag kämpade för att gå ner i vikt, lära mig äta små portioner för att inte gå upp i vikt på nytt.

Och nu kommer då PTn och ger mig gigantiska portioner! Jag kände det som om jag genast gick upp flera kilon...

Men, bokförde allt i Lifesum appen ändå. Och vet ni vad? Kaloriemängden på nya maten är nästan exakt samma som på det jag åt tidigare!
Alltså, enligt kostens alla regler borde jag ju inte gå upp i vikt utan hållas eller gå ner. Dessutom ser näringsvärden mycket bättre ut nu än med min gamla mat så får bara konstatera att hon nog vet vad hon gör.

Så idag, onsdag - dag 2, såg jag fram emot maten! Frukosten blev bättre än igår då jag lagade havregrynsgröt med röda vinbär och lite hjortron, lunchen blev också jättegod men om jag vore smart skulle jag delat upp osten på lunch/middag och inte ätit allt till lunch. Middag var alltså samma som lunchen minus osten och kvällsmålet blev Skyr Vanilj-chokladbitskvarg och en kiwi.

Nedan kommer bilder på frukost, lunch och kvällsmål!




Imorgon blir det mer eller mindre samma mat. Ska bara minnas att dela upp grynosten på båda måltiderna så det blir lite mindre maftigt!

Men ser alltså fram emot att fortsätta på PTns kostschema -nu då jag fått huvudet med mig.
Ser ännu mera fram emot att få träningsschemat också! Hoppas det är klart snart...

Inga kommentarer: