torsdag 10 oktober 2013

Lönnlövsdukar

Lade upp bild av mina lövdukar på gruppen Pysseltips och ideer i hemmet och blev ombedd att berätta hur jag gjort. Så här följer bilder och förklaringar på 2 andra jag lagade senare.

Den till höger, utan blixt och med ett brinnande uteljus i mitten

Material: löven, sax och helt vanlig tejp

Jag ville börja med en liten cirkel och såg till att mittpunkten blev där stjälkarna började

Första cirkeln, märk att jag lagt så att alla stjälkar ska gå under löven på baksidan och korsar varandra på samma ställe.

Sväng på cirkeln och det ser ut så här ungefär

Tejpa löven så de inte glider ifrån varandra och även mittpunkten

Klipp av överflödiga stjälklängder för att bli tunnare och plattare

Ha kvar upp och ner och placera ut löven så de sticker ut över den första cirkeln (bildar en ny cirkel runt första med andra ord)

Tejpa fast dem, se till så de även tar fast i första cirkelns löv!

Klipp bort onödiga stjälkar (bra att ha lite för att få tejpade dem till första cirkelns löv)
Sväng på kakan och mitt slutresultat blev såhär (du kan ju laga hur många cirklar som helst beroende på hur stor du vill ha). Jag vill ha lite liv i löven men annars går det att platta till allting med att lägga nå tungt ovanpå över natten.


Lade den kransen på mitt nattduksbord
Krans nummer 3. Började på samma sätt, men med större löv.

Klippte istället bort stjälken på två mindre löv som jag kombinerade till en stjärna

Tejpade ihop dem och tillverkade egen dubbelsidig tejp genom att rulla ihop vanlig tejp

Baksidan av cirkeln

Tejpade och klippte av stjälkarna

Svängde på steken och pressade försiktigt fast min stjärna i mitten

Placerade den kransen på min sambos nattduksbord
 Finns säkert tusen andra sätt att göra detta på, både enklare och svårare, vackrare och hållbarare. Vet man kan spraya med hårspray för att få mera glans och hållbarhet tex.
Men jag ville bara pröva något då min ursprungliga plan inte blev till något (lönnrosor) och hade inget annat än vanlig tejp -vilket funkade riktigt bra!

Inga kommentarer: