söndag 27 oktober 2013

Små garnluvor

Du behöver; sax, garn och wcrullar

Klipp wcrullarna i passligt breda cirklar (5-6st/rulle)

Välj garn och klipp en mängd lika långa band

Ta ett band i gången, vik dubbelt till en ögla

Lägg fast på cirkeln (trä igenom cirkeln och sen ännu tråden igenom öglan så det låser sig)

Efter att du lagt fast några börjar det se ut såhär

Från andra sidan sett

Lägg så det täcker hela cirkeln

Ta tag i alla trådarna och dra IGENOM cirkeln (som om du svänger allt ut och in)

Bind fast ett band (samma eller annan färg) i toppen så det lämnar och spreta lite

Din färdiga luva borde se ut ungefär såhär. Kanten uppkommer just av att dra igenom alla trådarna.
Så, det var så många andra som också hade lagat luvorna så jag måsta ju bara pröva och helt bra gick det ju sist och slutligen! Lagade fler på direkten (alla 6 ringarna + ännu en rulle som jag klippte till lika många).
Går ju att kombinera färger hur som helst på luvan och göra randig eller så då, låt fantasin flöda! Oså ett litet tips; lagar du för långa band så vinkar luvan åt sidan hela tiden och hålls inte så mycket uppåt, men det är att pröva sig fram.

Till sist lägger jag in en bild på min låda (som jag snickrade i högstadiet) som jag gjorde servettdecoupage på för att få en finare ljusförvaring. Blev också riktigt nöjd med den! Använde limmet på så vis att jag ENDAST strök ovanpå servetten nu och det gick behändigare än att lägga både ovanpå och under servetten.


Dessutom testade jag att lägga decoupagelimmet på ett pussel jag byggt för länge sedan. Och det verkar hålla bättre än det pussellim jag hade köpt för ändamålet! Så ett litet tips åt er som funderar på pussellim; gör decoupagelimmet!

Inga kommentarer: