tisdag 29 oktober 2013

"Sockersnö"

Du behöver; socker, ägg och glasburkar (har en bricka under för att inte klotta ner bordet)

Dela gulan och vitan (du ska bara använda vitan) i en av burkarna/glasen

Rulla (eller lägg på lock och skaka) runt så vitan astnar på alla kanter (sen kan du hälla över resten i nästa burk för att upprepa proceduren)

Häll i socker i burken som du just rullade med vitan
Rulla/skaka den så sockret fastnar i vitan

Häll sedan överloppssocker i nästa "vitade glas"


Äggvitan är väldigt dryg (räcker till många) så jag sökte reda på ett vanligt dricksglas också och hällde bort resten sedan.

Jag ville inte lämna det så utan sökte upp presentsnöre, mitt hemmagjorda decoupagelim och servetter

Slutresultatet på mina burkar (glaset fick lämna som det var). Kom ihåg att låta det torka ordentligt innan ni bränner ljus i dem.
Har läst andra som penslar vitan och de som lägger det på utsidan av glaset/burken. Alla sätt som fungerar är bra och det är upp till var och en att själv bestämma vilken teknik du tycker om och vill använda.

Andra har skrivit/sagt att det INTE är brandfarligt och att det inte heller smälter -JAG har inte prövat men föreslår att ni ser efter ljus ALLTID och inte lämnar dem ensamma NÅGONSIN. Särskilt om ni som jag har lagt band vid öppningen. Sunt förnuft alltjämnt då det kommer till eld gott folk, sunt förnuft!

Inga kommentarer: