lördag 26 oktober 2013

Sömnproblem

Önskar nästan att jag kunde skriva att det var jag som hade sömnproblem men tyvärr är det min 1½ åriga son som har det... tre nätter i rad nu har han gallskrikit flera timmar oavsett hur man försökt ge vatten/välling, ge nappen, paja på mage/huvud/rygg, massera benen, byta blöja åt honom...
Enda som hjälpte nu inatt var att ta och sätta sig i sängen, lyfta upp honom och låta honom somna in ordentligt i famnen för att försiktigt få ner honom bredvid en sen och fortsätta sova.

Nätterna blir aningen tunga då han far och sova runt 19 (lägger jag tidigare så vaknar han tidigare) vaknar runt 23 första gången (men igår redan kl 21), runt 00 eller senast 3 vaknar han och är upp till en 5 tiden och bara gråter och skriker under den perioden (små 10minuters pauser av lugn kan komma). Och då hjälper inget man försöker, utom att ta upp honom i famnen, inte att hålla om honom medan han ligger, paja honom någonstans, ge något, byta på honom eller nånting...

Har hunnit fundera att det var magen men då brukar han gilla att man pajar och masserar magen men det är bockstop...
Har funderat om han är förkyld men han vaknar inte snuvig utan blir det efter att ha skrikit en stund, och då vill han ligga med en dyna under övre kroppen -vilket han inte vill nu...
Har funderat att han är hungrig eller törstig men det har ingen skillnad hur många gånger man försöker ge honom nappflaskan så vill han inte ha någondera - eller så dricker han upp allt men fortsätter ändå gråta...

Så nu vill jag bara ha råd och hjälp vad det kan vara och vad jag kan pröva på för nå andra tekniker... för 1½års kolik finns väl inte?

Annars fick jag gjort mycket igår medan han var i dagis! Fick äntligen sopat golvet så jag täcks ha honom och krypa omkring.
Fick upp väggord på tamburdörren, hundskylt på ytterdörren. Ett annat väggord på övre våningen. Två tavlor upphängda, nyckelhållarna upphängda, flyttat mitt pysselstuff (och delegerade åt sambon att bygga en hylla åt mig dit). Lagat en fin låda för mina ljus (lådan lagade jag i högstadiet men fick den utsmyckad nu). Lagt undan mina kläder som jag ändå inte kan använda nu, och sommarkläderna. Städat köket...

Osv osv. Väntar på att samma energi ska infinna sig idag men vet inte, ser lite mörkt ut... Sonen är åtminstone pigg. Kanske jag bara fokuserar på att laga mera garnpompoms idag som vila...

Inga kommentarer: