onsdag 9 oktober 2013

Skrivartorka

Har varit väldigt tyst på min blogg nu i flera månader (eller, 2 rättare sagt)! Men har varit en hel del att göra också, både roligare och tråkigare saker.

Nu börjar höstvädret göra sig påminnt, hoppas på att få snö snart jag!
Nåja, 6 veckor kvar till beräknad förlossningsdatum (26.11). Fick idag bokat in tid till Mödrapoli (eller pelkopoli) för samtal med sjuksköterska om kejsarsnitt kontra naturlig förlossning.

Och okej, jag erkänner, blotta tanken på båda två får mig att må illa. Gick nog att sådär någorlunda fundera på det då det var avlägset "om flera månader" men nu är det ungefär en månad kvar...! Så orolig att det vid normal förlossning ska bli nå komplikationer igen så N får lika tung start som Viggo. Och kejsarsnitt så gör mig inte så mycket lugnare (eller nog angående N) då det ändå är en operation, jag ska vara vaken och det blir mycket tyngre efteråt (eller längre läkningstid heter det väl).
Nå, jag hoppas att diskussionen med sjuksköterskan ska räta ut några frågetecken åtminstone eller få mig lugnare och säkrare...

Vad har hänt med vårt hus sedan vi flyttade in?
Vi har smält upp en hundhage på gården! Så nu får Alma vara ute nästan hela tiden (sen då det blir riiktigt kallt och nu på nätterna får hon komma in).
Vi har en ny fyrbent familjemedlem som heter Dogo, och han är en blandning mellan fransk bulldogg och dvärgpinscher (så han är liten på alla sätt och vis).
Garaget är uppstädat ordentligt, likaså lekstugan (som Alma fick ha som koja till först då vi flyttade hit).
Viggos rum börjar bli klart! Målarfärgen håller på och torkar som bäst -sen ska jag väl fortsätta så småningom. Liten blir stor och ska få börja öva att sova i eget rum nu snart inför Ns födelse.
Har snart alla möbler som behövs. Fast på många ställen ser det fortfarande ut som ett bombnedslag.
Förråden är nästan helt tömda i huset.
Gården är uppstädad (med andra ord ihopsamlat skräp som legat runt uthuset) och väntar bara på ekorosktransport.
Planerat trädgårdslandet som kanske blir nästa sommars projekt, eller så skjuts det upp ännu längre.
Skaffat gardiner (med svärmors hjälp) till alla rum, likaså några mattor. Köpt badrumsmattor.

Vad annat kan jag berätta då?
Mycket springas tycker jag med fysioterapi åt Viggo 2ggr/vecka (men nu tar han ju sig fram utan nå problem på sitt eget vis och har börjat ställa sig upp vid möbler etc), dagisdag för Viggo två gånger i veckan oså olika rådgivningsbesök då med jämna mellanrum. Blir ju bara oftare rådgivningen nu också då det närmar sig mer och mer.
Har hållit på med mycket byt/skänk via facebookgruppen! Så därifrån har jag fått köksredskap, nattduksbord, gamla antika bruksredskap att smycka huset/uthuset/trädgårdslandet med osv osv. Mycket bättre än att hålla på och köpa/sälja tycker jag! Fast, man kan ju inte hitta allt via byt/skänk heller...
Fortfarande sjukledig bara från arbetet vid Plusterveys Oy. Snart borde jag ju fara på mammaledigt också! Men, FPA har inte fått tillbaka nå svar på ett av deras brev till min arbetsgivare -och innan dess så kan de inte fatta nå beslut om föräldrapenning, så jag vet inte från när jag ska lämna på mammaledigt ännu! Denna byråkrati hit och dit...!

Ska laga så småningom ett till inlägg med bilder, bara bilder, på allt jag nu har berättat (hundhagen, Dogo, Viggos rum osv) men gör det senare. Nu är jag hungrig, och ska kanske just få besök av en gammal arbetskompis vars döttrar säljer jultidningar ;)

Inga kommentarer: