fredag 6 december 2013

Garn pom-poms (2 sätt)

Gjorde dessa och tog bilderna för länge sedan men nu först kommer jag mig för att lägg upp det hit...

Du behöver paff/kartong.
 Klipp ut två lika stora cirklar.
 Som du också klipper runda hål i, lika stora så de passar ovanpå varandra.
 Välj ut garn och börja snura det runt kartongen tätt intill varandra. Genom mittenhålet alltså runt.
 Börjar se ut såhär efter en stund.
Brukar oftast laga så att garnet inte ryms igenom mittenhålet längre (så tjockt) men då jag har dåligt tålamod så avslutade jag det tidigare.

 Glömde jag ta bild men sedan lägger du en sax mellan kartongskivorna och klipper upp. Då lämnar det i mittenhålet att spräta neråt och uppåt. Tar du en tråd som du också lägger mellan skivorna och binder runt så att det kommer på mitten av de sprätande trådarna. Dra bort kartongbitarna och ni har en pompom!


 Mindre pompom med hjälp av gaffel.

 Lägg färdigt tråden du ska knyta på mitten av pompomen i gaffeln.
 Börja snurra runt gaffeln garnet
 Knyt ihop hårt då du fått önskad tjocklek.
Klipp sedan upp på kanterna av gaffeln.
Några pompom, lila bara klippt på ena sidan (skulle testa laga en "bläckfisk" men inte helt nöjd -återkommer då jag lyckas bättre med det!).

Inga kommentarer: