måndag 30 december 2013

Sakta men säkert...

Har haft två dagar träning nu. Lördags var jag och simmade, simmade totalt 650meter. Höll inte någon koll på klockan och efter 400meter blev jag yr och tog en vilopaus i bubbelpoolen.

Jag behövde en vilopaus/blev yr troligen därför att jag inte hade ätit något ordentligt, bara ett litet morgonmål och simmade på eftermiddagen. Och eftersom jag inte är så van simmare tog jag ut mig alldeles för mycket de första 200metrarna och försökte simma snabbt fast jag borde ha gjort som sen; simmat lugnt i jämn takt för att orka länge.
Mina axlar började värka en hel del också. Jag försökte använda en "näsklämma" men antar det är någon teknik med den också... oftast ville den nu halka av min näsa medan jag simmade under vattnet... och ordentliga glasögon skulle jag behöva så allt inte är suddigt ovanför vattenytan och så.
Men det ser vi i ett senare skede om jag investerar i! Näsklämman var nu bara 4,50€ så gör inte så mycket om jag inte får det att börja fungera ordentligt...

Och idag tränade jag armarna/axlarna med hantlar. 2kg hantlar (närmare 2,5kg troligen med järnstängren), 3 set och såhär blev det (obs, tog ut mig maximalt eftersom jag också vill hitta ett styrkemål att uppnå under 2014, så ville se vad utgångsläget är):
  • plankan 2minuter
  • biceps 40x40x40 (lång paus efteråt då två ville ha mat)
  • vingar åt sidorna (raka armar alltså upp i axelhöjd) 10x9x8
  • vingar framåt 10x10x13 (längre pauser emellan seten eftersom dottern fick magknip)
  • vingar bakåt 30x25x30
  • triceps 15x15x20 (märkte vänster mycket svagare, men klarade samma som höger)
  • "grodsim" (eget påhitt, samma rörelse som när du simmar grodsim) 10x8x9
Paus för matning, sen stretchning av armar, axlar, nacke 30sek/ställning-vinkel.

Så på basen av dessa övningar ska jag sätta upp ett styrkemål, men vill ha uthålliga och inte starka muskler.
Har ni nå tips eller råd vad som vore logiskt på ett år?

Inga kommentarer: