måndag 27 juli 2015

Livet hemma just nu

Börjar vara en stund sedan jag uppdatera er om livet hemma i vår lilla familj så ska skriva lite!


Idag böt både Viggo och Nina storlek, så nu har han 104 och hon har 92! De växer så fort så fort...!
Men det märks ju nog på båda att de är äldre också. Nina är sååå "krävande" nu -allt hon kommer på att hon vill ha eller göra så måste hon få också, annars får du lyssna på skrik och gråt och hon slänger sig platt på mage på golvet eller gräset. Blivit en riktig liten dramaqueen. Men hon äter helt okej själv nu, förstås klottar hon också men det är ju sånt man får ta. Hon har börjat gå på pottan (varför säger man egentligen att man går på den?) och börjat bli modemedveten och allt ska göras själv!
Viggo så har ju kommit över några milstolpar också. Tycker numera om att duscha, ej längre rädd för borrmaskiner, gräsklippare, grästrimmer eller mopeders ljud, sätter sig ner på pottan utan kläder men vill inte använda den, börjat försöka äta själv (men orkar bara en stund så vill han ha hjälp), lärt sig flera tecken och blivit tydligare huvudskakningar och nickningar.

Båda kommer mitt i natten och sova med mig oftast, men det har jag inget emot nu då jag har den större sängen så vi faktiskt ryms! Nina är ju en riktig klätterapa, Viggo är vig som bara den. Båda är envisa som små åsnor och kan vara ganska elaka mot varandra då de blir arga (eller mot mig), båda hatar att byta blöja och klä på sig (om än Viggo accepterar det fortare än Nina). Båda vill alltid ut, båda vill borsta tänderna (själva, jag får inte hjälpa), Nina tröstar gärna då någon gråter, Viggo har börjat säg förlåt med en kram.

Att mycket som händer med barnen just nu, särskilt med Viggo då förstås. Och från och med nästa vecka så ska Viggo börja fara på årskontrollerna till Vasa Centralsjukhus, blir ett besök varje vecka nästa månad (men ibland kan jag fara ensam bara och diskutera). Så hoppas de också ser lika stora framsteg som jag! Men annars får jag väl så lov och banka in det med en bok eller nå i dem...!
Och nästa vecka får jag börja skola in Viggo vid nya dagiset och skola in Nina på nytt (eller vad man ska säga) vid hennes dagis. Sen är det tre dar i veckan som gäller dagis hela dagarna. Då får jag börja studera aktivare igen.

Min mamma är ju tyvärr intagen på sjukhuset också just nu, har varit det 3 veckor redan och ligger i konstant medicindropp, blodförgiftning var diagnosen. Så hoppas på att det ska fortsätta gå åt rätt håll som just nu bara så hon får komma hem snart.

Tar det lugnt de flesta kvällarna bara, målar lite i vuxen-målarböckerna, slötittar på tv och bara är. Ibland kommer bonusbarnen hit på besök och bjuder oftast på något gott då också (mat eller något jag bakat) vilket varit omtyckt hittills. Och Viggo vill aldrig att de ska fara hem.

Men nu ska jag se på Independence Day från 1996, en klassiker om ni frågar mig! Jättebra, jätterolig och helt enkelt en av mina favoritfilmer genom tiderna!

Inga kommentarer: