lördag 11 juli 2015

Resa ti Tuuri!

Jag, mina barn hoppade i vår bil kl 9 och for till S-market och tanka, min bror med fru och dotter mötte oss där och likaså min syster med man och dotter. Så körde vi karavanmodellen hela långa vägen till Tuuri (eller lång och lång, 1,5 timmar) för att shoppa på Kyläkauppa Veljekset Keskinen.

Vi hittade parkering och gick först för att lätta på trycket och städa upp barnen, vidare till "klädrean" (som jag inte imponerades av nå låga priser i) innan vi gick in i själva butiken. Gick omkring och plocka det mesta som jag ville ha ganska snabbt, Viggo i ena kundvagnen med morbror sin och Nina i min vagn. Mitt i handlandet behövde vi ta matpaus så vi "gömde" kärrorna i en gång och gick och åt från deras stående bord.

Det var riktigt gott! Hört dåligt om det tidigare men de har nog förbättrat maten sedan dess antagligen.
Sen fortsatte vi shoppa, och shoppa, och shoppa... efter en stund började mina barn tappa nerverna på att bara gå runt i en och samma butik hela tiden, så vi testade deras hoppslott som fanns upp i ena butikshörnet, körde Star Wars Rally (jag o Viggo hjälptes åt o roligt var det!) och sedan ännu provade vi deras "klätterfästning". I fästningen for ju förstås Nina högst upp som en pil men sedan vågade hon inte komma ner, och då började man tydligt märka att Viggo började bli trött eftersom han började bli "elak" mot andra -så skickade ut morbror att snabbt mäta bilen min, konstatera att den var 15cm för kort för att få hem rutschkanan jag spanat in så gick och betala allt och morbror med fru hjälpte mig få barnen och handlase till bilen.

Resan hem blev via en annan väg och kändes snabbare fast gpsen sa samma 1,5 timmes körtid. Båda barnen somna dock på vägen hem så kanske det som gjorde det lättare för mig också, om än Viggo var nöjd nästan hela vägen till Tuuri också.

Så fick man ha dem o spring av sig en stund innan de fick fara och sova. Och när de somnat fick jag börja packa ur bilen. Så min shoppinglista blev som följande:
  • 2 hula-hularingar
  • stångtennisset
  • ett barn-trädgårdsbord och 4 stolar
  • big bauta stor låda för duplolego (om än det var på gränsen den räckte)
  • 2 lådor där jag ska samla Viggos/Ninas minnen (tex födelsedagskort, inträdesbiljetter/armband)
  • 2 mindre stekpannor
  • en liten kastrull
  • 2 kängurubollar
  • en glasugnsform
  • 2 set med plasttkålar
  • en gångsbestick och muggar
  • 3 chokladplattor
  • samlingsbox för Fast and Furious 1-6
totalt att kosta: ca 135€

så jag är helt nöjd! Var orolig om mina pengar alls skulle räcka men de räckte bra!
Bara lite synd om dendär rutschkanan... skulle kostat 239€, paketet den var packat i skulle haft måtten188x60x43 och det var på 188 långt det misslyckades....
Så om någon råkar vara på väg dit med släpvagn säg till så beställer jag hem en sådan! Hehe.

Men maten var som sagt godare än förväntat, Viggo och Nina (och de två andra småttingarna) klara det bättre än förväntat... mitt enda minus så är att jag tyckte det var supersvårt att veta åt vilket håll man skulle gå för att hitta något i butiken eller för att hitta tillbaka till någon avdelning. Inga skyltar som man såg tydligt att "städning hitåt" eller dylikt. Eller så var det för att man förväntade sig att det skulle se ut på ett visst sätt som man int tyckte om det nya utseendet. Inte varit dit på några år så...

Inga kommentarer: