fredag 24 juli 2015

Varför härmar vi inte alla tv-serier?

Suttit och sett en hel del på v idag då det varit så dåligt väder tillsammans med min son (men vi hann nog ut och leka och förstås började det ösa ner medan vi tog en promenad så lillasyster sko få somna i vagnen). Vi har sett på Talent USA, barnprogram (Wolf Blood hette det ena) och på hans favoritshow Extreme Makeover Home Edition.
I Finland har vi tagit efter med Talent, barnprogrammet var amerikanskt, vi har Ensitreffit Altarilla och Aatam etsi Eeva som har modell från amerikanska serier... men varför varför varför har vi inte tagit efter Home Makeover (eller Hurja Remontti som det heter på finska tv-guiden)????

För er som inte sett Hurja remontti så går det ut på följande; folk som lever i fallfärdiga hus, ohälsosamma hus eller direkt opassliga hus (tex. idag var det en familj med blinda och det fanns pelare etc mitt i hallarna där de skulle gå, hål i golven och dylikt som gjorde det svårt för dem) får skicka in till tv-bolaget ABC och be om att få en husrenovering. Eller, det är ju ett helt nytt hus som de bygger på 1 vecka. Men sällan stannar det ju där utan de tar ju upp något som har med familjen de hjälper att göra (tex om autism då barnen hade det, synskador, diabetes, att hedra veteraner, att vara ensamstående osv), tar in kändisar som hjälper också (och säkert ökar tittarsiffrorna) samt får familjerna ofta ekonomiskt stöd (huslån bortbetalat, hjälp med sjukhusräkningarna, ny bil osv) i någon form för att klara sig vidare.

Det är alltså något som verkligen förändrar deras liv (de har också hunnit hjälpa en "dövskola" som hotades av stängning, ett dagis + lågstadie som spolades bort vid översvämning, en hel gata efter en tornado-katastrof osv) och samhällets (för de familjer de hjälper hjälper ofta någon annan i sin tur både före och efter).
Nåja, ett argument till varför detta inte införts i Finland som en tv-serie skulle vara att vi inte har det så dåligt ställt. Att ingen familj i Finland kan bli så utsatt som de familjerna i Amerika. Struntprat skulle jag vilja påstå! Minns ju bra en lägenhet jag tänkte hyra (bara för att den var billig och för att jag ville fort bort från där jag då bodde) -golvet lutade åt alla håll, utsidan såg ut att rämna när som helst, trappan upp dit var gammal, knarrig och dålig, wc och dusch skulle jag delat med en gammal gubbe i annan lägenhet, spisen och kylen var hur gamla som helst, det drog från fönstren... nå ni förstår vad jag menar? Och i resten av huset -som troligen inte var i nå bättre skick- så bodde det folk! Och jag har sett hus som jag tänkt att "detdär var en söt liten ödestuga men usch va mycket jobb att få i ordning" (jag går ju lite i husdrömmar så), alltså tänkt att den är obeboelig i det skick den är- och så har man sett att någon bor där!

Och jag har förstått det finns orter där det är riktigt hemskt... där nästan alla bor i fallfärdiga ruckel. Men i vilket fall som helst så tycker jag en sån tv-serie skulle vara mycket vettigare än de vi har att härma och ta efter! Och det är en serie jag kan lova jag skulle se VARENDA avsnitt av för att styrka att den behövs, är värd pengarna och intressant! Och de som stöder familjerna i serien skulle jag ABSOLUT vara mera beredd att handla av än konkurrerande företag (de har ju "produktplacering" i serien så man vet vem som donerar vad, tex daltile, Sears) så alla skulle ju vinna på det egentligen. Men antar de ändå menar det skulle vara för dyrt att bygga ett hus åt en familj (antar ju att ABC betalar något åt byggnadsfirman för huset om än det inte framkommer i serien).

Men det skulle så behövas, det skulle vara så bra serie. Åtminstone jag tycker det finns otroligt många här i landet också som skulle förtjäna sådan hjälp- och därför (och för att det annars också är så fin handling) rörs jag till tårar varenda gång jag ser på serien...

Det är annars jim som visar den på vardagar någon gång mellan kl 15-18.

4 kommentarer:

Maria sa...

Jag tror det är lättare att hålla såna här shower i ett land som USA där inkomstskillnaderna är enorma och få familjer har råd ens med grundläggande hemförsäkringar (dvs det finns otaliga familjer som lever under extremt dåliga förhållanden, mångdubbelt fler än i Finland procentuellt sett kan vi väl ganska säkert påstå), samtidigt finns det gott om stenrika människor som glatt kan donera miljoner till höger och vänster - det är ju via donationerna som detta program överhuvudtaget kan finnas. Vårt samhälle är så annorlunda mot det i USA vad gäller jämn välfärd o.s.v. Men kanske något mera småskaligt hade funkat, typ lägenhets-makeover istället för hus? Eller lite mera moderat husrenoveringar som inte kräver så många miljoner att genomföra.. Om nån av de relativt få superrika finnarna vill donera då :)

Sådär spontant kom jag att tänka på att OM programmet sku ordnas i Finland så skulle en ensamstående mamma med barn som tidigare bodde i Oravais ha varit en perfekt kandidat, deras hus blev helt och hållet obeboeligt efter översvämningarna för x antal år sen, tror de flyttade till Seinäjoki och började om pga att de inte fick något från försäkringen (om de nu ens hade nån) och därför inte kunde totalrenovera/bygga nytt..

Maria sa...

Eller ja, som du skrev så donerar säkert också företag en del, men de handlar väl om flera miljoner för ett enda hus + personalens löner som säkert ska mångdubblas för att de är med i ett tv-program + att de måste jobba typ 10 ggr snabbare än en normal byggare, etc etc, så tror nog de är beroende av donationer från allmänt rikt folk också.

Marion sa...

De e volontärer som bygger det mesta, det är klart ett byggteam också är med men brukar va några tusen frivilliga o.
O dihe husen e ju oftast i så dåligt skick att de inht går ti bara renovera utan de måst bygg ett nytt.
Men redan nå form av hjälp/understödprogram...

Maria sa...

Aj jo, de har ju volontärer också.. Så länge sen jag sett att jag inte minns alla detaljer :)