torsdag 6 oktober 2016

En veckas 16:8

Nu har jag gjort min första invägning/mätning sedan jag började med 16:8 periodiska fastan (även kallad Leangains, skrev mera om vad det innebar i ett annat inlägg som du hittar HÄR).

Här kommer mina mätbara resultat:

  • Vikt: 55,7 kg (-600 gram)
  • Fett%: 36 (-0,2%)
  • Muskel%: 27,2 (+0,5%)
  • BMI: 24,4 (-0,3)
  • Överarm: 29,5 cm (+/-0)
  • Bröst: 94 cm (-0,3)
  • Navel: 84,5 cm (-0,5)
  • Bak: 92,5 cm (+/-0)
  • Lår: 55 cm (-1)
  • Vad: 35 cm (-0,5)
Inga stora förändringar på centimeter med andra ord och de flesta kan vara variationer av mätningsposition eller hur löst/spänt jag höll måttbandet (jag hatar att mäta mig själv med måttband by the way).
Däremot visar vågen en klar trend, och då har min träning varit ytterst sparsam! Håller förstås på med en utmaning för absen men inget desto mera har jag gjort. Inte som i förhållande till vad jag gör normalt eftersom jag fortfarande har sjuk hals. 

Om ni funderar på vilken ab-challenge så får ni bilden här:


Märker jag av någon annan skillnad i måendet under denna vecka?
  • Jag somnar inte längre på eftermiddagen när jag sitter ner och leker med barnen, eller ens då vi sitter i soffan och ser på film
  • Jag är hungrig som en varg både på kvällen och morgonen ännu (under fastetimmarna alltså)
  • Jag blir fortare mätt när jag äter under mattimmarna (alltså vid lunch, mellanmål och middag)
  • Mitt tålamod är längre med barnens bus och bråk (om det då är för fastan eller om jag blivit bättre på lågaffektivt bemötande)
  • Jag har mera koncentration på förmiddagarna då jag sitter med skolarbeten
Så vad är min åsikt om 16:8 såhär långt?

Jag tänker iallafall helt klart fortsätta med det! Och bara halsen blir bra ska jag lägga in lite mera träning också och inte bara ovanstående challenge.
Men ska som sagt vänta tills halsen faktiskt är bra innan jag gör det. Ser ingen orsak att skapa någon följdsjukdom för att jag inte kunde vänta.

Och jag har INTE räknat några som helst kalorier (eller motsvarande) under denna vecka och ändå fått resultat. Och det med en cheatday dessutom då jag faktiskt åt på kvällen också chips fast det var utanför ättiden. Så det verkar ju bra! Men tror jag ska fortsätta att inte räkna kalorier en vecka till åtminstone, se så det faktiskt funkar utan det också. Sen om inga resultat kommer mera kanske jag börjar räkna kcal också samtidigt. Men inte allt nu på en gång så jag tappar motivationen med allt nu igen.

Inga kommentarer: