torsdag 13 oktober 2016

Två veckors leangains

Nu har jag hållit på med Leangains (16:8) två veckor! Om ni vill läsa mitt inlägg där jag tog upp om själva Leangains så hittas det här! Om ni vill läsa om utvärderingen efter vecka ett så hittas den HÄR!

Nedan kommer förändringen som skett, sedan förra invägningen och med fet stil sedan starten!


  • 56,2 kg (+0,5kg -0,1kg)
  • 36,5% fett (+0,5% +0,3%)
  • 27,2% muskler (+-0% +0,5%)
  • Överarm: 29,5 cm (-1,5 cm +-0cm) <--mätfel någon vecka??
  • Bröst: 94 cm (+-0cm)
  • Navel: 84,5 cm (+-0 cm -0,5 cm)
  • Bak: 93 cm (+0,5cm)
  • Lår: 55 cm (+0,5 cm -1cm)
  • Vad: 35 cm (+-0 cm -0,5 cm)


Men, jag är kvinna, och det finns en period varje månad då vi kvinnor går upp (individuellt) mellan 0,5-2 kg i vätskeansamling (och blodansamling). Jag menar förstås mensveckan. Och den infaller nästa vecka för mig, så jag väljer (för min egen motivations skull och för att det är ganska logiskt) att skylla den felaktiga riktningen på denna biologiska klocka. 

En förnyelse gör jag för den kommande veckan: 
Jag har ställt in Lifesum på max 2000kcal/dag. Av dessa ska jag försöka få 36% från kolhydrater, 18% från fett och 46% från protein. 
Just nu ser inte denhär fördelningen så bra ut men jag hoppas den ska rätta till sig lite då det blir kyckling till middag med barnen!

Om 2000kcal/dag gör så jag går upp i vikt fortsättningsvis kommer jag att ställa max lägre och lägre tills jag kommer till den nivå som krävs för att stå stilla viktmässigt eller minska i vikt (beroende på om jag ökar i muskler så bryr jag mig inte om min viktsiffra står stilla).

Jag kommer inte att bokföra den träning jag gör i Lifesum (nu då halsen äntligen har slutat vara sjuk), så det blir max 2000 kcal och minus vad jag nu förbränt under dagen med vardagsmotion (framförallt) såsom hundpromenader, lek med barnen, lövräfsning...

Men känner jag av något annat nu efter en till vecka av Leangains?
  • JAG upplever att mitt morgonhumör är bättre (blir att fråga gubben om det sedan, jag brukade vara smått mordisk mot honom då han ville krama mig före lunch)
  • Jag KÄNNER mig mindre i storlek om än inte mätningarna visar någon förändring riktigt
  • Jag har fortfarande bättre koncentrationsförmåga än innan jag började
  • Hungerskänslorna på kvällarna är borta, kommer först mellan 10 och 11 på förmiddagen numera
  • Jag tycker det verkar som om jag fått mera finnar/nippor i ansiktet (pannan framförallt) men kan lika bra bero på att jag nu börjat ha mössa oftare utomhus i och med det kalla vädret
Och en sak till faktiskt kan jag nämna:
Jag lade ut en utmaning åt mig själv på en grupp, så många gillamarkeringar inlägget fick -så många dagar skulle jag undvika extra socker! 
Just nu är det uppe i 69 gillamarkeringar, alltså 69 dagar ska jag vara utan extra socker! Idag är dag 1, och det går väldigt bra hittills iallafall...

Inga kommentarer: