måndag 28 maj 2012

Framtidsfunderingar

Så nu har man sin lilla sötnos ute ur magen och det är dags att börja tänka framåt. Träningen börjar jag ju såde sakta komma igång med (nu när det är måndag har man ju chans att riktigt på riktigt börja på enligt nå schema) så det är inget problem.
Vardagen börjar fungera, om än det är jobbigt att alltjämnt orka eller hinna pumpa lillens mjölk, men klart jag försöker! I och för sig kan det gå så att jag pumpar varannan gång han äter bara men får då mjölk för två matningar framåt också. Fast, det har ju mycket varit för att vi inte varit bara hemma heller som det har blivit så, de gånger vi e hemma så pumpar jag nog vid varenda matning. Så det fungerar, fast det tar onödigt mycket tid i anspråk -men vad gör man inte för sin lilla pojke?

Mitt Hb var ganska lågt (113) så det skulle jag behöva få uppåt på något vis, och helst inte genom att äta nå multitabs för de smakade för jävligt...! Kanske jag skulle bli piggare då också? Fast, nog tar det väl på att vakna på natten också då en viss lilleman är hungrig också. Kl 22 mat, kl 1-2 tiden, kl 4-5 tiden och så klockan 7-8 tiden. Sen blir det runt 10 tiden och då ger vi D-vitamindropparna (som han inte verkar reagera på med magen nå extra som tur). Och så rullar det på! Vaknar själv då han är hungrig, men inte om han vill ha ny blöja (ännu iallafall) så det går på rutin nu just. En stund efter matningen byter man så han hinner dumpa allt som ska bort för att ge plats för ny mat.

Jag längtar efter att få dansa!! Har nog dansat ett par gånger nu här hemma då älskling har varit någonstans (som med Vildbasaren och kör lastbil och frontlastare) och lilleman har sovit på maten. Men inte är det samma sak som att dansa någonstans där det är mycket folk -som allihopa vill dansa! Alltså ja, jag längtar efter att få fara ut med kompisar och dansa. Och dethär skrev jag också i min motionsblogg men jag skriver det igen; jag har inga problem med att dansa Nykter så ingen behöver fundera här om jag med bara 3 veckor gammal bebis funderar på att fara ut på krog och dra en fylla..!
Nej, det funderade jag innan jag blev gravid och det bestämde jag nu under graviditeten; ingen alkohol om jag far ut och dansar eller så. Och om jag tar nå alkohol på nå speciella tillfällen (bröllop främst) så blir det ett glas vin eller champagne att skåla i and that's it. Jag personligen har inget behov av alkohol för att vara social och ha kul med mina vänner -fast jag nog såklart alltjämnt har druckit en lonkero då jag varit ut innan graviditeten- så nu får det vara slut med alkoholen totalt och så njuter jag av mina vänner istället. Om de vill dricka är ju helt upp till dem, och jag har inget emot att umgås med dem fast de dricker och jag är nykter (ingen av mina vänner är sån som blir jobbig efter en drink eller två så).

Annars blir det väl flyttning på agendan inom nån framtid. Norrut igen... Nå, inte ville jag heller bo i hemkommun resten av livet mitt men hade haft lite små drömmar om att nästa gång man flyttar så skulle det bli till något som var ens eget -och inte bara till en ny hyreslägenhet.
Nåja, inte kan alla drömmar slå in med detsamma. Och inte flyttar vi ju idag eller imorgon inte, finns inga lediga lägenheter som är tillräckligt stora nujust så. Får vänta och se. Eller om han får arbete så blir det väl mera bråttom med flytten men som det ser ut nujust så har vi inte så bråttom ändå...
Skulle inte vilja börja med någon flyttrumba heller nu då lilleman är så liten ännu... Skulle bara vilja ta det lugnt nudå och njuta av den första tiden med honom.

Nåväl, nu ska jag in på min motionsblogg och skriva lite där! Eller om en stund, för nu är det JAG som är väldigt hungrig! Så jag ska fara och äta lite frukostflingor med lite banan, sylt och russin. Det ger energi tills det är dags att laga mat sedan...

4 kommentarer:

Maria sa...

svar: jep, solen är starkare än man kunde tro.. Jag har nog inte tålamodet att ligga i solen så många timmar, iaf inte när jag är ensam. Sen klarar nog inte min hy av hur mycket solbad som helst heller på en dag, men om jag är noga med solskydd och inte solar mig då solen är som allra starkast bränner jag mig inte i Finland i första taget ;) Hur mycket pallar din hy då? :P

Marion sa...

Nå, dehe va andra gången under min livstid (som jag minns) jag brände mig...! Så mycket brukar den tåla, men ja har ju just varit gravid nu så ingenting är väl som det brukar ännu...

Vintagemamman sa...

Sv: Nej jag tycker den elektiriska är mer effektiv och får ut mer mjölk - men det tar längre tid att pumpa med en sån. Handpumpen mjölkade ur mina bröst på ca fem minuter på varje och nu tar det ungefär tio på varje ( och då får jag ändå bara 10 cl mer )
Vad har du för pump?

Marion sa...

Märket heter Affinity (eller liknande). En rosa/lila tunn sak. Får pumpat 150ml på 12minuter ur båda brösten (eller det ena bröstet läcker ut en del av det medan jag pumpar det andra)...