måndag 28 maj 2012

Träningsplan

Gjorde upp en liten träningsplan igår om vad jag ska träna och hur många upprepningar... Men har nu fått nys om att jag kanske borde låta kroppen återhämta sig några veckor till innan jag börjar göra något riktigt tungt. Så tänker ringa till barnmorskan och fråga idag hur det egentligen ligger till med träning och risk för att livmodern ska spricka. Sist jag var dit kände hon ju faktiskt på livmodern och hon tyckte jag hade läkt väldans bra, så jag hoppas ju det för jag vill få börja göra något!! Annars lär det väl lämna som vanligt så...

Resten av maj ska jag ha hemmagym varannan dag och ut och gå varannan dag.
Från och med juni blir det hemmagym varannan dag och varje dag ut och gå/jogga (varannan dag gå, varannan jogga).

Hemmagym innebär tyngdlyftning och styrketräning hemma.

Mage blir situps 3x10 både raka och åt sidorna (fortfarande dock bara så skulderbladen lättar från golvet).
Rygg blir fällknivar 3x10, både att lyfta bara överkropp och att både och ska lyftas.
Båda tränas med "bensläng" (jag ligger på rygg, håller i älsklings vader, slänger upp raka ben mot honom som han skuffar ner, jag lyfter, skuffas...) 3x10.

Benen tränas med "framsteg" (ett långt steg framåt och ner med knäna i 90graders vinklar och så skjuter du upp dig) 3x20 (10/ben). Och med att stiga upp på tå 3x10.
Axlarna tränas ju mest hela tiden vid armträningen men stånglyft iallafall 3x5.

Armarna blir:
  • vanliga bicepsövningar 3x10,
  • "vingflax" (vikter i händerna och flaxar som ett par vingar) 3x10,
  • över huvudet 3x10 (ligga på rygg på fotpall, vikten bakom huvudet och fram till magen, bakåt, framåt),
  • stakning (raka armar, en vikt, lyft framför dig med båda armarna raka) 3x10,
  • pumpa upp (ligg på rygg, vikterna 90graders vinkel ut till sidorna och så upp på raka armar, ner, upp) 3x10,
  • starta motor (ett knä på stol/pall och en hand, lyft från rak arm till 90grader som om du drar i en startband) 3x10,
  • armhävningar 3x7
  • triceps med dippen 3x5

Vad tycker ni om mitt hemmagym? Någon viktig muskelgrupp eller muskel ni tycker jag har missat? Förslag på ännu någon övning jag borde tillägga?

Inga kommentarer: