tisdag 14 augusti 2012

Sifferfilmerna våra

1408 (2007)
 En film baserad på en Stephen King roman. Kända Cusack i huvudrollen.
Film om ett hotellrum som är ondskefullt, som ni kanske märker så blir summan av rummets siffror 13 -otursnummret. 
I vilket fall som helst, han är en författare som reser runt till ställen där det spökar (sägs iallafall) efter att hans dotter dött. Dethär rummet var dock inte vad han förväntade sig och trots sina försök att fly eller hitta en logisk förklaring...så är han fången.

Jag tycker detta var en väldigt bra film, väldigt bra lagad och trots att jag inte läst boken eller novellen ännu så kan jag tänka mig att den uppfyller kraven ganska bra. Rollprestationerna var också väldigt bra och man lämnade med lite kalla kårar efteråt.
 
 
28 days later (2002)
 En annan av de många filmerna om ett virus som skall bryta ut på jorden och göra alla galna och mordiska, och en aning zombieaktiga. 

Behöver man säga mer? har man sett den ena tycker jag man har sett de flesta...
 
 
28 weeks later (2007)
 Uppföljaren till föregående film...
 
 
7 miljonärer (2005)
 Svensk humoristisk film om miljonärer på ett och samma ställe, om kärlek och att vara torped, om arv och allt möjligt.

Väldigt bra, rolig film! Brukar inte komma överens med svensk humor (brukar oftast vara för billig/enkel för min smak) men denhär bjöd på några skratt och minnesvärda stunder.
 
 
9½ weeks (1986)
Gammal film, orkade inte se hela men skall handla om ett förbjudet möte -lite blandning mellan porrfilm och thriller om jag fick rätt intryck från början. Men den släpade sig framåt i handlingen tyckte jag så orkade inte alltför länge med den.

Inga kommentarer: